De ICT-sector is al jaren een van de meest belovende branches van Nederland. Ze ontwikkelen systemen, bouwen netwerken, realiseren databanken. Ze onderhouden computers, schrijven software en bedenken allerlei programma’s die ons het leven makkelijker maken. En zoals in iedere andere sector zijn er ook hier een aantal interessante trends gaande. We lichten er in dit artikel vijf uit!
Strenge beveiligingsoplossingen
Het aantal slimme ICT-toepassingen neemt in veel organisaties toe. Dat doet het al jaren en naar verwachting blijft dat het ook doen. Dit betekent dat de bedrijven steeds meer data tot hun beschikking krijgen, verwerken en dat veilig moeten bewaren. De beveiliging van websites, software en dataopslag is in 2020 dus topprioriteit. Denk bijvoorbeeld aan live casino’s die de persoonsgegevens van hun spelers goed moeten beschermen en webshops die moeten zorgen dat er veilig betaald kan worden.
Uitrollen van 5G-netwerk
Een trend waar ze op het gebied van telecom absoluut naar uitkijken dit jaar is het uitrollen van het 5G-netwerk. Dé opvolger van de mobiele breedbandverbinding 4G die de digitale processen nóg meer moeten versnellen. Daardoor kunnen organisaties nog meer automatiseren, online communiceren en slimmer werken. Daardoor kunnen organisaties efficiënter werken en geld besparen. Overigens is dit ook gewoon hartstikke fijn voor particuliere internetgebruikers die bijvoorbeeld online gamen, of hun favoriete series bingewatchen.
Internet of Things
Het 5G-netwerk draagt er naar verwachting ook aan bij dat Internet of Things vaker wordt toegepast. Deze ICT-oplossing maakt het mogelijk dat apparaten die je in het dagelijks leven gebruikt, verbindt met het internet. Dus niet alleen de gebruikelijke devices. Maar bijvoorbeeld ook je auto, die opslaat welke route jij elke dag rijdt naar je werk en je op tijd kan wijzen op files. Of je koelkast, die onthoudt welke producten er in je koelkast liggen en je vertelt wat bijna over datum raakt of op is. Zo kunnen een heleboel dagelijkse handelingen geautomatiseerd worden.
Kunstmatige intelligentie
Ook kunstmatige intelligentie wordt steeds vaker ingezet. Dit is niet te verwarren met Internet of Things. Bij kunstmatige intelligentie moet je bijvoorbeeld denken aan smartphoneassistenten en slimme chatbots. Door bepaalde patronen te analyseren kun je deze op een slimme manier toepassen in de automatisering van bepaalde bedrijfsprocessen. Volgens de experts kan het gebruik kunstmatige intelligentie in 2030 de wereldeconomie stimuleren met zo’n 30 biljoen euro. Dus die ontwikkeling zien we ongetwijfeld dit jaar al.
Combinatie ICT en telecom
Hoewel deze trend al jaren geleden is ingezet, zien we die in 2020 onverminderd doorzet. Steeds vaker gebruikt de telecomwereld ICT-oplossingen. Denk aan Skype, maar ook het steeds populairdere Zoom (dat tijdens de coronacrisis door de massa is ontdekt) en Vodafone Calling dat inmiddels zelfs is opgenomen in de Office 365-pakketten van Microsoft. De combinatie van vaste telefonie, mobiele telefonie en mobiele data is interessant voor veel bedrijven. Omdat het zorgt voor gebruiksvriendelijke totaaloplossingen. En zo kun je altijd en overal met elkaar in contact blijven.