De gemiddelde consument verwacht tegenwoordig steeds meer van online winkels. Waar online shoppen voorheen nog een unicum was en nog lang niet door iedereen werd omarmd, is dat tegenwoordig wel anders. Inmiddels doet bijna 75% van de Nederlanders weleens online aankopen. De groep die dit nog niet (of minder) doet, zijn de consumenten boven de 75 jaar. Maar ook zij beginnen het idee steeds meer te verwelkomen.
Het is dan ook niet voor niets dat de wereld van e-commerce de afgelopen jaren hard is gegroeid. Bijna alle fysieke winkels zijn ook digitaal actief. Daarnaast zijn er ook talloze winkels die enkel online beschikbaar zijn. Dit levert veel voordelen op voor de consument. Zij beschikken immers over een groot aanbod om uit te kiezen. Het heeft echter ook een nadeel. En dan met name voor de bedrijven zelf. Er heerst namelijk een hevige concurrentiestrijd. Om de concurrentie de baas te blijven, zal je van zeer goede huize moeten komen. Twee van de belangrijkste pijlers zijn: een lage verzendtijd en snelle bezorging. In dit artikel lichten we dit nog wat verder toe.
Snelste (en juiste) manier van bezorgen
De focus ligt hem vooral op de bezorging. De consument verwacht hier steeds meer van. Wist je bijvoorbeeld dat er tegenwoordig al bedrijven zijn die Same Day Delivery aanbieden? Als je dan voor een bepaalde tijd de bestelling plaatst, wordt deze nog dezelfde dag geleverd. De meeste bedrijven bieden tegenwoordig in elk geval de mogelijkheid om de bestelling binnen één werkdag te bezorgen. Omdat steeds meer bedrijven dit doen, wordt dit ook steeds meer als vanzelfsprekend beschouwd. Daardoor kan je als webshop eigenlijk niet meer achterblijven.
Het is dus enorm belangrijk om te investeren in een snelle manier van bezorgen. Wees je er echter ook van bewust dat je hier zelf ook controle over hebt door hoe je pakketjes aanbiedt. Verpak ze bijvoorbeeld op de juiste manier om schade te voorkomen, gebruik de juiste verzendlabels en bespreek de mogelijkheden met jouw koerier naar keuze.
Let op: niet alleen de verzending is belangrijk, maar ook of producten veilig worden opgeslagen. Zo voorkom je dat producten sneller beschadigen en dus minder kwalitatief zijn als ze bij de klant komen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de juiste banden labels voor het opslaan van wielen, maar ook aan het kiezen van de juiste ruimte om deze op te slaan. Laat je goed informeren over wat nodig is om de producten in optimale conditie te houden, zodat deze veilig en wel verzonden kunnen worden.
Niet extra betalen voor snelle bezorging
Dan zijn er ook nog bedrijven die slim denken te zijn en de consument enkel een snelle verzending aanbieden als ze hier ook extra voor betalen. Echter, omdat er ook veel bedrijven zijn die dit kosteloos doen, kan dit je concurrentieposite juist nadelig beïnvloeden. De consument is dus zeker op zoek naar een lage verzendtijd en snelle bezorging, maar verwacht tegelijkertijd dat ze hier niet extra voor hoeven te betalen. De juiste bezorgservice biedt hierbij de uitkomst.