In retail is het cruciaal om meerwaarde te creëren en je te onderscheiden van de concurrentie. In deze blog richten we ons op klantgerichtheid en klantenbinding om die meerwaarde te bereiken.
Goedkoop versus goede koop
Sommige klanten kiezen voor het goedkoopste online product. Vroeg of laat komen ze bedrogen uit. Het product voldoet niet aan hun verwachtingen of komt niet overeen met wat de website beloofde. Ze wenden zich dan tot het personeel in een fysieke winkel of zoeken gepersonaliseerd advies via chat of een contactformulier. Daarom is essentieel om bekwaam personeel in dienst te nemen. Beoordeel kandidaten niet enkel op hun productkennis, maar ook op hun potentieel en competenties. Leid vervolgens elk personeelslid op en leer hen klantgericht te werken. Goede klantenbinding betekent immers dat elke medewerker zich verbonden voelt met de behoeften van de klanten en weet hoe jouw product een oplossing Personeelsleden moeten zich ook verbonden voelen met je onderneming.
Doelstellingen versus klantservice
Klanten willen een vlotte service en goede bereikbaarheid. Naast geschikt personeel aannemen, is het belangrijk om je personeel ook optimaal in te zetten op de werkvloer. Voor complexe personeelsplanning en -management gebruik je het beste wfm software die rekening houdt met alle beïnvloedende factoren. Dit bespaart je tijd en energie die je nuttiger kan besteden. Jouw medewerkers staan klaar voor klanten wanneer dit nodig is en de klant is tevreden over het contact. Deze doelstellingen kunnen worden opgenomen in het systeem.
Tevreden klanten leiden tot langdurige relaties. Je hoeft niet continu op zoek naar nieuwe klanten, want trouwe klanten zorgen voor de beste reclame: mond-tot-mond reclame.
Nieuwe klanten versus personeelsbeheer
Nieuwe klanten verwelkom je hartelijk zodat je ze ook kunt vasthouden. Vertrouwdheid met je product en bedrijf is een belangrijke factor, en dat bereik je door medewerkers tevreden te houden. Beide gaan hand in hand in een gezond bedrijf. Personeel behouden lukt alleen met goed personeelsbeheer. Je kunt bijvoorbeeld een beroep doen op Manus voor ondersteuning in personeelsbeheer. Zeker als je verschillende vestigingen hebt is een centraal databestand onmisbaar.
Zo zie je dat jouw medewerkers de sleutel zijn tot een klantgerichte service en goede klantenbinding.