Handig

Zo profileer je je onderneming beter op social media

0

Als winkelier ontkom je niet aan de digitale promotie. Uiteraard spreekt je product voor zich, maar om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden moet je zichtbaar en vindbaar zijn en op een leuke manier contact met je doelgroep houden. Het enige dat je daarvoor nodig hebt is een goed werkende laptop of smartphone, zoals de Samsung s10. En wat creativiteit!

Welke social media kies je?

Het ligt geheel aan de doelgroep welke social media je kiest. Senioren zitten meer op Facebook dan op Tiktok, Instagram en YouTube zijn vooral gericht op het visuele aspect en Twitter juist weer op de actualiteit. Ze allemaal bijhouden zou een dagtaak zijn, dus laten we zeggen dat je in ieder geval een facebookpagina bijhoudt. Uitbreiden via andere kanalen kan altijd. Op Facebook vindt ook veel lokale verbinding plaats via allerlei groepen. Ook al is het een wereldwijd medium waar beroemdheden zich op een positieve manier willen profileren, er is genoeg ruimte en aandacht voor ondernemers die hun pagina op een slimme manier levendig houden.

Meer geven in plaats van nemen

Een levendige sfeer: dat mensen op een gezellige manier praten over jouw onderneming, en over hetgeen je post. Die creëer je door je facebookpagina meer te gebruiken om te geven dan om te nemen. Zie Facebook maar als een stamkroeg waar mensen gezellig met elkaar zitten te praten. Daar zit ook niemand te wachten op iemand die iets wil verkopen. Dus is het een kwestie van leuke, opvallende content plaatsen: leesmateriaal over de herkomst van je product, een geinig filmpje, mooie foto’s. Niemand heeft zin in wervende teksten als ‘Koop nu…’ of ‘Check onze nieuwe…’. Wat wel in het oog springt is een prijsvraag, een evenement of niet te missen aanbiedingen. Nieuwe producten presenteer je als nieuwtje in plaats van iets waarvan je zoveel mogelijk wilt verkopen.

Beetje humor mag

Neem ondanks het belang van social media (bekijk dit verslag) de boel niet te serieus. Hou de kroegsfeer in je achterhoofd. Een stijve benadering of zakelijke toon is niet op zijn plaats voor zoiets vrolijks als een winkel met mooie spullen. Toon humor, zelfspot en communiceer op luchtige toon. Social media zijn er voor ondernemers om goodwill te kweken. Likes laten de schoorsteen niet branden, maar een goede grap of mooi filmpje onthouden mensen echt wel. Onderschat je doelgroep niet: ze prikken dwars door verkapte verkooppraatjes heen. De sfeer van jouw winkel overbrengen op het digitale platform, daar gaat het om. Denk aan hoe je in je eigen winkel bent. Daar zorg je ook in de eerste plaats voor gezelligheid in plaats van dat je mensen direct iets aan wilt smeren.

Wat is doorlopend krediet?

Previous article

Shop in Shop: een mooie manier om te ruiken aan het winkelier-zijn

Next article

You may also like

More in Handig