Als ondernemer zoek je continu nieuwe manieren om je bedrijf efficiënter in te richten en te laten groeien. Je kunt je voorstellen dat alles wat tijd kost, uiteindelijk ook geld kost. Want tijd is geld. Zo ook met de facturatie van het bedrijf. Als je dit handmatig moet doen, kan het een behoorlijke tijdrovende en chaotische klus zijn waar makkelijk fouten in gemaakt kunnen worden. Deze fouten en chaos kun je voorkomen door je facturatie te automatiseren. Bij het automatiseren van de facturatie worden de facturen moeiteloos verstuurd en beheerd. Er worden geen facturen overgeslagen en alles wordt netjes gerangschikt op datum. Ideaal toch?
Wat houdt automatische facturatie precies in?
Als jij ervoor kiest om je facturatieproces te automatiseren, scheelt je dat een hoop werk en minimaliseer je de kans op fouten. Het maakt niet uit hoe groot of hoe klein je bedrijf is, je kunt je facturatieproces altijd automatiseren. Je kunt je bedrijf hierdoor veel efficiënter inrichten. Alle facturen worden namelijk gemaakt in een programma (facturatie software) en deze worden vervolgens automatisch verstuurd naar de klant. Je hebt hier geen omkijken meer naar, want facturen worden foutloos opgemaakt en verstuurd. En hoe sneller je deze facturen verstuurt, hoe groter de kans dat de klant ze meteen betaalt. Jij kunt je dus richten op belangrijke zaken: je werk.
Wat zijn de voordelen van het automatiseren van het facturatieproces?
Het allergrootste voordeel is natuurlijk de tijd die je ermee wint. Handmatig factureren is nu eenmaal erg tijdrovend en de kans op fouten is groter. Je kunt bijvoorbeeld een factuur over het hoofd zien, of iets verkeerds op de factuur zetten. Als je dit proces automatiseert, kun je de facturen moeiteloos versturen en beheren waardoor je meer tijd over hebt om aan je bedrijf te werken en klanten binnen te halen.
Wat is het verschil tussen het facturatieproces en debiteurenbeheer?
Het facturatieproces en het debiteurenbeheer zijn twee begrippen die op elkaar lijken, maar toch net iets anders zijn. Beide zijn onmisbaar in een bedrijf. Het facturatieproces omvat bijvoorbeeld de facturatie, administratie en de boekhouding. Onder de facturatie vallen de facturen die naar klanten worden gestuurd na het leveren van goederen of diensten. Deze facturen worden beheerd en vastgelegd in de administratie en boekhouding. Bij debiteurenbeheer houdt het programma bij welke klanten er hebben betaald en welke niet. Naar de laatste groep wordt automatisch een herinnering gestuurd, waardoor je dit zelf niet hoeft uit te zoeken. Dit leidt tot betere klantrelaties en je maakt een professionele indruk. Het debiteurenbeheer automatiseren is dus zeker een verstandige stap. Debiteurenbeheer zijn alle activiteiten die je doet na het versturen van een factuur. Denk hierbij aan het bijhouden wie de facturen al heeft betaald en vervolgens eventuele aanmaningen versturen.