Verzekeringen kunnen een belangrijke stok achter de deur zijn, zeker voor ondernemers, die vaak op verschillende manieren kostbare schade kunnen leiden. Een verzekering kan helpen voorkomen dat je failliet gaat door een grote schade of een of meerdere grote schadeclaims. Maar dan moet je dergelijke verzekeringen natuurlijk wel daadwerkelijk afsluiten, anders zit je alsnog met lege handen op het moment dat zoiets je overkomt. Dat is een scenario wat je moet zien te vermijden, dus moet je accepteren dat je vaste lasten hebt aan belangrijke verzekeringen. Natuurlijk zijn niet alle verzekeringen even relevant voor iedere andere ondernemer. Maar als ondernemer in de detailhandel is de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, oftewel de B, een verzekering die niet verplicht maar eigenlijk toch onmisbaar is. We beschrijven een aantal situaties waarbij een AVB uitstekend van pas komt.
Schade bij klanten en bezoekers
Een bedrijfssaansprakelijkheidsverzekering dekt schade bij personen. Die kan ontstaan in jouw winkel, wanneer een bezoeker uitglijdt over een natte vloer of struikelt over onhandig gepositioneerde draden. Het kan ook zo zijn dat de producten die je verkoopt letsel veroorzaken, en in bepaalde gevallen kan dit ook jouw verantwoordelijkheid zijn. De letselschade die in deze gevallen ontstaat kan resulteren in een schadeclaim, en zo’n schadeclaim valt niet altijd mee. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt zo’n claim plus de juridische afhandeling ervan, wat natuurlijk een hoofdstuk op zich is en ook kosten met zich meebrengt.
Schade bij een werknemer zelf
Naast het feit dat een klant of bezoeker letsel oploopt die binnen de verantwoordelijkheid van jouw bedrijfsactiviteiten valt, is het ook mogelijk dat een medewerker van je letsel oploopt op de werkvloer. Dat kan wellicht ook door onhandig gepositioneerde spullen zijn, maar het kan door het werken met ondeugdelijke spullen of andere gevaarlijke werkomstandigheden zijn. Zelfs als de werknemer er zelf een hand in heeft gehad, kan de letselschade op jouw bedrijf verhaald worden als het binnen jouw verantwoordelijkheid van een veilige werkplek valt. Ook in zo’n onfortuinlijke situatie ben je blij als je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebt die dit voor je kan dekken.
Werknemers die schade aan elkaar toebrengen
Het kan ook gebeuren dat de ene medewerker de ander letsel toebrengt terwijl ze samenwerken. Iemand kan uitglijden over een net gedweilde vloer die niet met een waarschuwingsbord gemarkeerd is, zaken kunnen omvallen op iemand of het gebruik een of andere instrument of stuk gereedschap levert letsel op bij de ander. Het is slechts een kleine selectie van zaken die kunnen misgaan en waarbij de ene werknemer de ander letsel kan toebrengen. De ongelukkige werknemer kan in veel gevallen zijn werkgever daarop aanspreken. Zo kun je het slachtoffer worden van een fout van een medewerker door er zelf verantwoordelijk voor te worden gehouden. Ook als zo’n situatie zich voordoet, ben je blij dat je een AVB hebt afgesloten om de schade te dekken voor je.
De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) moet overigens niet verward worden met de beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV), hoewel die verwarring wel op de loer ligt. Het belangrijkste verschil tussen beide verzekeringen, is dat de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekking biedt voor schade aan eigendommen van derden en letselschade die het gevolg is van je werkzaamheden, terwijl de beroepsaansprakelijkheidsverzekering financiële schade dekt die het gevolg is van verkeerd advies en fouten. Die laatste is meer van toepassing voor beroepsgroepen zoals advocaten, financieel adviseurs en architecten.