Blog

Schadeclaims in de detailhandel? Hier moet je opletten

0

Letselschade, schadeclaims, materiële schade of werknemers met lichamelijk ongemak door toedoen van jouw winkel? Aan het hebben van een winkel zitten bedrijfsrisico’s. Maar waar moet je opletten en met welke risico’s heb jij te maken? In deze blog gaan we het hebben over eventuele schadeclaims en waar jij moet opletten als detailhandelaar. Lees je mee?

Het allesomvattende woord van deze kwestie is bedrijfsaansprakelijkheid. Het is een woord dat je liever niet hoort als winkelier, maar het is wel van groot belangrijk. Je wil namelijk niet een schadeclaim aan je broek hebben hangen. Maar waar moet je dan precies opletten? Allereerst is het goed om eens te kijken naar welke vormen van aansprakelijkheid er zijn.

Tip! Heb jij als ondernemer te maken met letselschade en ben je op zoek naar een advocaat die jou kan helpen? Zoek dan eens online naar de beste letselschade specialist bij jou in de provincie. Denk bijvoorbeeld aan letselschade Zeeland. Ook als je meer wilt weten over een aansprakelijkheidsverzekering voor jouw onderneming.

Aansprakelijkheid

Als winkelier kun je dus aansprakelijk worden gesteld voor iets. Denk bijvoorbeeld aan een klant die uitglijdt bij jou in de winkel. Je kan dan aansprakelijk worden gesteld. Het is dan dus belangrijk dat je voorzorgsmaatregelen treft als winkelier. Want een ongeluk kun je helaas niet altijd voorkomen. Maar je kan wel goed voorbereid zijn!

Er zijn verschillende scenario’s van schadeclaims:

  1. Eén van je werknemers brengt schade toe aan derden. Dit hoeft niet direct lichamelijk te zijn, maar als een werknemer iemand helpt met het inladen van goederen en daarmee een kras veroorzaakt dan kan de klant deze materiële schade op jouw onderneming verhalen.
  2. Als werknemers elkaar schade toebrengen. Bijvoorbeeld tijdens het vakkenvullen laat één van de werknemers een grote zak zware aardappelen vallen op de voet van een andere werknemer. Deze letselschade kan de getroffen werknemer wederom verhalen op jouw bedrijf.
  3. Een werknemer die schade oploopt. Deze overlapt natuurlijk een beetje met de vorige claim alleen is het verschil dat een ongeluk ook éénzijdig kan gebeuren. Het is prettig als jij goed voor je werknemers én klanten kan zorgen.

Uiteraard kun je deze risico’s voorkomen door bijvoorbeeld geen gladde vloeren te hebben in de winkel of alle kabels goed weg te werken. Als er ergens een vervelend afstapje is kan er een waarschuwingsbordje neerzetten. Maar het allerbeste is toch wel om je goed te verzekeren. Want zoals we net al zeiden: waar mensen werken, worden fouten gemaakt.

Verantwoordelijkheid

Misschien vraag je je naar het lezen van deze blog ook wel af of jij als werkgever eigenlijk altijd aansprakelijk bent als er iets gebeurt binnen jouw onderneming? Het antwoord is nee. Want wanneer er opzet in het spel is of je kan bewijzen dat één van je werknemers simpel roekeloos is geweest dan ben jij niet aansprakelijk. Maar houd er wel rekening mee dat de werkgever vaak wel aansprakelijk wordt gesteld, ook als alles gewoon veilig en volgens de regels was. Eventueel kan een rechter dan oordelen over de zaak.

Meer weten over deze verzekeringen? Bekijk dit artikel eens van het Ondernemersplein.

 

Waar moet je op letten bij het financieren van je bedrijfspand

Previous article

5 x tips om het thuiswerken dragelijk te maken

Next article

You may also like

More in Blog