Veel ondernemers in de detailhandel hebben moeite om personeel te vinden. Sommige winkels hebben vanwege personeelsgebrek zelfs al besloten om in te krimpen door een filiaal te sluiten of door een vestiging minder uren per week geopend te laten zijn. Het is ‘alle hens aan dek’ om de krapte op de arbeidsmarkt te overleven, dus moeten werkgevers hun best doen om het de medewerkers zo goed mogelijk naar hun zin te maken.
Hogere productiviteit
Het is algemeen bekend dat een goede kop koffie er een belangrijke bijdrage aan levert dat de sfeer op de werkvloer goed blijft. Meer dan zeventig procent van alle werknemers drinkt koffie op de werkvloer en al die zakelijke koffie resulteert ook nog eens in een hogere productiviteit. Juist in de detailhandel is het belangrijk om zo correct mogelijk te werken. Klantvriendelijk, alert reagerend en secuur bij het afhandelen van de financiële transactie.
Beter humeur
Winkelpersoneel vormt het visitekaartje van de zaak. Het is immers de verkoper waarmee de klant direct contact heeft. Als die onvriendelijk of chagrijnig overkomt, heeft dat zijn effect op de algemene indruk die de klant van het bedrijf krijgt. Als een klant vriendelijk geholpen wordt, zal die eerder geneigd zijn om vaker een bezoek aan de betreffende winkel te brengen. Zo bezien betaalt de zakelijke koffiemachine zichzelf dus dubbel en dwars terug. Bovendien zal de sfeer op de werkvloer er doorgaans ook niet beter op worden, als de koffie niet goed geregeld is.
Gemiddeld vier kopjes
Uit recent onderzoek is gebleken dat de Nederlander gemiddeld zo’n vier kopjes koffie per dag op het werk nuttigt. Als in een winkel tegelijkertijd tien mensen aan het werk zijn, is dat dus een totaal van veertig kopjes koffie per dag. Het is dan niet onverstandig om na te gaan denken over de plaatsing van een professionele koffiemachine. Daarmee heb je altijd kwalitatief goede koffie beschikbaar zonder dat je verder veel tijd kwijt bent aan het onderhoud.
Goede secundaire arbeidsvoorwaarden
Om personeel voldoende perspectief te bieden, is het voor ondernemers zaak om vooral veel aandacht te schenken aan de secundaire arbeidsvoorwaarden. Op die manier voorkom je dat mensen overwegen om elders te gaan solliciteren. Zolang medewerkers tevreden zijn over hun werk en met trots spreken over het bedrijf, bouw je als werkgever aan een goede reputatie en zul je doorgaans minder moeite hebben met net aantrekken van nieuw personeel.