De detailhandel ziet er tegenwoordig heel anders uit dan 15 jaar geleden. Waar mensen voorheen afhankelijk waren van een winkelbezoek voor informatie en aanschaf, doet men nu vooraf al veel online. Er zullen nog steeds winkels in het straatbeeld te zien zijn, maar het zal er wel anders uit gaan zien. Automatisering zal namelijk ook in de detailhandel een steeds grotere rol gaan spelen. Lees hieronder meer over de veranderingen die er in de nabije toekomst aankomen.
Detailhandel en automatisering
Automatisering is het vergemakkelijken van processen met nieuwe technologieën. Met name bij het uitvoeren van routinehandelingen kan automatisering een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan voorraadbeheer, klantenservice, marketing en productiviteit.
Voorraadbeheer
Dankzij automatisering kan voorraadbeheer en het aanleveren van producten in de detailhandel veel efficiënter plaatsvinden. Het is steeds makkelijker om voorraden goed bij te houden. AI zal hierbij een steeds grotere rol spelen. Het systeem kan bijhouden hoeveel producten er nog zijn; als dit aantal te ver daalt, kunnen nieuwe producten worden besteld.
Een van de nieuwste snufjes is CVT (Computer Vision-technologie), een ssysteem dat exact ziet hoeveel goederen er nog zijn. Raakt de voorraad op, dan worden er automatisch nieuwe artikelen aangevraagd.
Een andere nieuwe optie is de RFID-tag. Dit is een scanbare tag op elk individueel product die anders werkt dan een streepjescode die direct onder de scanner moet liggen. Deze tags worden altijd opgemerkt door de scanner, wat snel een beeld geeft van wat er nog op voorraad is.
Klantenservice
Automatisering en AI heeft ook zijn weg gevonden naar de klantenservice. Zo zijn er al heel wat ondernemingen die een chatbot hebben voor hun klantenservice. Klanten kunnen hierdoor de hele dag hun vragen stellen en antwoord krijgen. Dit zorgt voor meer tevreden klanten en minder kosten voor de onderneming.
Dit betekent overigens niet dat medewerkers van de klantenservice overbodig worden, ze hebben meer tijd voor de klanten die persoonlijk contact nodig hebben. Deze groep klanten zal zich op deze manier nog meer gehoord voelen.
Marketing
Marketing is steeds meer verschoven van de analoge naar de digitale wereld. Online marketing heeft als voordeel dat het dankzij data-analyse veel meer gericht is. Hierdoor kunnen bedrijven boodschappen sturen die klanten specifiek aanspreken, wat meer effect heeft. De Return On Investment (ROI) is hierdoor een stuk hoger dan bij traditionele marketinguitingen.
Efficiëntie
Zelfbediening en zelf afrekenen zorgt ervoor dat klanten minder lang in de rij hoeven te staan. Voor de detailhandel heeft het als voordeel dat er minder kassamedewerkers nodig zijn. Bovendien neemt een zelfscankassa veel minder ruimte in dan een traditioneel exemplaar. Hierdoor kunnen er meer geplaatst worden, zodat klanten nog sneller geholpen worden.
In de toekomst bestaat de kans dat dit nog een stapje verder gaat. Amazon experimenteerde al met winkels waar de klant niets meer hoeft te doen om af te rekenen. In de Amazon GO-winkels kunnen mensen met een app van de winkel naar binnen lopen, winkelen en zonder betalen weer de deur uitlopen. Het verschuldigde bedrag wordt namelijk automatisch van je rekening afgeschreven.
Roulette in het online casino als voorbeeld voor de toekomst
Online casino’s zijn ondernemingen waar automatisering al ver gevorderd is. Allereerst hebben ze de overstap van fysieke naar online onderneming gemaakt, zodat spelers de deur niet meer uit hoeven om bijvoorbeeld roulette te spelen. Er is ook meer keuze voor spelers; men kan gewoon roulette spelen of kiezen voor een livevariant waarbij het spel geleid wordt door iemand in een studio.
Daarnaast maken online casino’s gebruik van data-analyse om spelers een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Ze weten welke voorkeuren spelers hebben en passen daar de aanbevelingen voor spellen en bonussen op aan. In casino’s weten ze automatisering al optimaal te integreren. Zowel de ondernemer als de klant profiteren hiervan, want het verbetert efficiëntie, verhoogt klanttevredenheid en vergroot omzet. In de detailhandel zal automatisering dus een steeds grotere rol gaan spelen.