BlogNieuws

Detailhandel betekenis: wat valt er eigenlijk allemaal onder detailhandel?

0

Een brood bij de bakker kopen. Een stuk kaas bij de kaasboer en dan online nog een doosje wijn bestellen. Als consumenten komen we heel wat online en offline. Maar wat houdt dat economisch gezien in? In welke branche doen we dat eigenlijk? Alles wat consumenten kopen, gebeurt in de detailhandel, je hoort er veel over. Maar als consument of als ondernemer ben je misschien niet volledig bewust van wat het woord én de sector eigenlijk precies inhoudt? In deze blog vertellen we jou alles over wat er precies valt onder de detailhandel. Lees jij mee?

Hebben we het over detailhandel dan hebben we het over de direct verkoop van goederen aan consumenten. Een ander woord voor detailhandel is dan ook kleinhandel. Maar ook winkeliers hoor je vaak. Vroeger dekte dit inderdaad de lading, maar door de opkomst van het internet rekenen we tegenwoordig ook winkeliers mét een fysieke winkel én zonder fysieke winkel onder het kopje winkeliers. Ook mensen die online hun spullen verkopen vallen dus onder de detailhandel.

Zo staat het in het woordenboek:

“De detailhandel; een zelfstandig naamwoord (m). Winkels die producten verkopen aan consumenten.”

Detailhandel: wat is het precies?

Vroeger bestond de detailhandel uit het een fysieke winkel waar mensen, consumenten, naartoe konden gaan om spullen te kopen. Het was een fysieke uitwisseling tussen klant en verkoper. In ruil voor een bepaald middel met waarden, geld of nog eerder: ruilmiddelen. Een supermarkt, een kledingwinkel en de boekwinkel. Het valt allemaal onder detailhandel. Maar door de opkomst van het internet valt steeds vaker het fysieke onderdeel weg. Mensen kopen nog steeds en geven er geld voor. Alleen is de overdracht niet meer fysiek. Alles gebeurt op het internet en de postbezorger komt jouw gekochte product brengen. Er is veel onduidelijkheid hierover, maar ook dit is nog steeds detailhandel. Er wordt immers nog steeds iets gekocht en verkocht tussen koper en verkoper. De consument is nog steeds particulier en de verkoper ontvangt nog steeds een evenredig bedrag aan het product.

De grotere winkelketens

Grote winkelketens zoals Bol.com en Zalando vallen dus onder detailhandel. Je kunt deze online shops zien als warenhuizen. Grote warenhuizen waar je alles kunt kopen waar je naar op zoek bent. Daarbij blijft de trend nog steeds sterk aanwezig dat we massaal meer online kopen dan in de echte winkel. Hierdoor krijgen en ontwikkelen steeds meer winkels online verkoopkanalen. Ook zien we vaak dat er een webshop naast een fysieke winkel wordt geopend. Maar ook steeds meer fysieke winkel sluiten, omdat de kosten nu eenmaal lager liggen wanneer je een webshop hebt. Vaak worden de verzendkosten door de koper betaald en je hebt geen huur van een pand meer. Maar ook blijven de koper vaak weg uit de fysieke winkels omdat ze het op internet kunnen vinden.

Binnen de detailhandel heb je meerdere branches. Dat komt omdat de detailhandel een economische sector is, die weer onder te verdelen is in meerdere groepen. Bijvoorbeeld de supermarktbranche. Het is allemaal detailhandel, maar de Albert Heijn, de Aldi en de Jumbo passen allemaal onder ditzelfde kopje. Een Zara, een Hunkemöller en de H&M zet je hier niet onder. Want dit is de kledingbranche.

Dit zijn nog meer branches:

  • Kringloopwinkel
  • Verf- en behangzaken
  • Opticiens
  • Telecomwinkels
  • Bloemenwinkels
  • Boekhandels
  • Tuincentra
  • Juweliers, kaas- en delicatessenwinkels
  • Koffie- en theewinkels
  • Kunst- en antiekzaken
  • Parfumerieën
  • Snoepwinkels en chocolaterieën

Hoeveel mensen werken er in Nederland in de detailhandel?

Dagelijks zijn er meer dan 760.000 mensen werkzaam in Nederland. Je kunt ze vinden in meer dan 110.000 winkels. Het is dan ook de grootste werkzame branche van Nederland. Maar niet alleen werken deze mensen in fysieke winkels, ook veel mensen zijn achter de schermen druk aan het werk in webshops. Ook zijn er een aantal organisaties die de belangen van de detailhandelaren behartigen. De bekendste is Detailhandel Nederland. Dit is dan een overkoepelende organisatie voor de hele detailhandel. Het is hun doel om deze branche te optimaliseren en om zo de branche te versterken. Daarnaast werken ze ook samen om bijvoorbeeld de bereikbaarheid van de winkels te vergroten en om samen de bestrijding van winkeldiefstal tegen te gaan.

Kun je zeggen dat detailhandel hetzelfde is als retail?

Deze vraag zien we wel vaker voorbij komen. Retail is niet hetzelfde als detailhandel. Dat komt omdat onder detailhandel alleen de verkoop van goederen wordt verstaan. Dit zijn fysieke producten. De levering van bijvoorbeeld diensten kan hier dus niet onder vallen want het is niet fysiek. Heb je het over retail dan valt dit wel allebei er onder. Je hebt dus zowel fysieke producten als diensten in je pakket zitten. Als voorbeeld kun je bijvoorbeeld denken aan kappers. Kappers knippen je haar en dat is een dienst. Ze wassen het, voor wat extra geld en ze moduleren het ook nog. Hier krijgen ze geld voor. Dat zijn allemaal diensten. Maar koop je nog een aantal flessen speciale shampoo. Dan is dit een fysiek product. Ook hotels en schoonmaakbedrijven vallen onder retail.

Koop je producten voor je onderneming?

Dan valt dat niet onder de detailhandel. Dat noemen we namelijk groothandel. Je koopt een lading met als doel om het weer door te verkopen. Je koopt niet, zoals een brood of een stuk kaas, het voor eigen gebruik. Het gaat dus nu niet om de verkoop tussen consument en verkoper. Maar tussen ondernemer en ondernemer.

Luxe zonwering: 5x tips waar je aan moet denken

Previous article

Welke energieleveranciers zijn het voordeligst voor de detailhandel?

Next article

You may also like

More in Blog