Je kan je vast wel dat moment voorstellen dat de doos met de bestelde t-shirts binnenkomt bij jou op kantoor. Jullie niet wachten om alles te gaan bekijken en trekken de doos open. Het eerste shirt komt eruit en… jullie zijn allemaal teleurgesteld. “Was dit het nou?” In deze blog vertellen we jou de meest voorkomende fouten. Zodat jullie ze niet meer hoeven te maken! Lees je mee?
Kiezen voor eigen bedrukte t-shirts als bijvoorbeeld een relatiegeschenk is helemaal van deze tijd. Je ziet dan ook steeds vaker dat bedrijven eigen merchandise hebben. Bijvoorbeeld om klanten aan zich te binden of om meer groepsgevoel te creëren. Misschien wil jij wel gewoon werken aan een professionele uitstraling. Wat jouw reden ook is om te kiezen voor bedrukte t-shirts, we raden je aan om deze volgende fouten niet te maken. Kijk dus zeker even verder.
1. Kwantiteit boven kwaliteit kiezen
Dit is direct een hele belangrijke, want er zijn genoeg shirts te kopen die er niet uit zien. En het is zonde dat als je heel veel shirts koopt ze allemaal niet zo mooi blijken te zijn. Kies dus liever voor kwaliteit dan voor heel veel shirtjes voor een lager bedrag. Hoe langer een shirt mooi blijft, hoe groter de kans is dat mensen ‘m blijven dragen. En dat is juist wat je graag wilt bereiken! Waar kan je dan opletten? Ecologische trademarks geven aan over een t-shirt duurzaam is ontwikkeld. Vaak wordt er dan ook beter op kwaliteit gelet. Net zoals preshrunk katoen. Dit is voorgekrompen katoen zodat dit niet meer in de was zal gebeuren.
2. Geen voorbeeld opgevraagd
Als je een shirt aanvraagt – digitaal of niet – kan je altijd een voorbeeld opvragen. Dit hoeft niet zo te zijn dat jij een shirt thuisgestuurd krijgt waarop de bedrukking te zien is. Maar je kan wel een visueel beeld krijgen van hoe de bedrukking er uiteindelijk uit kan komen te zien. Op deze manier weet je hoe het eruit gaat zien. Is het logo groot genoeg? Zit alles op de juiste plaats en klopt de afmeting? Ook is er zoiets als pantone kleuren. Dit zijn de werkelijke kleuren wanneer iets wordt afgedrukt. Dit kan verschillen met de kleuren die je ziet op je beeldscherm.
3. Wirwar aan kleuren op het shirt
Je bent waarschijnlijk een gezellige en kleurrijke ondernemer, maar dat betekent niet dat je voor heel veel kleur hoeft te gaan op een shirt. Daarnaast schiet de prijs van de offerte omhoog als er veel kleuren in het shirt zijn. Zelfs als er heel veel kleine details zijn. Daarom kunnen sommige kleurrijke logo’s ook diapositief worden gemaakt. Bijvoorbeeld door alleen lijnen over te laten. Te veel aan kleur kan er ook voor zorgen dat het niet zichtbaar wordt.
4. Verkeerde bestandsformaten sturen naar de drukkerij
Bestanden zoals .JPG of .PNG worden niet gebruikt bij drukkerijen. Hier wordt meer gewerkt met .ai en .eps. Je moet dan ook goed controleren dat deze bestandsformaten kloppen. De resolutie moet daarnaast ook 300 dpi zijn anders wordt het onscherp.
5. Druktechnieken
Er zijn veel verschillende manieren om een logo op een shirt te krijgen. Bijvoorbeeld geplakt of geborduurd. Maar er zit ook veel verschillende soorten kwaliteit in. Sommige bedrukking is er bijvoorbeeld naar één keer wassen al bijna af. Je wil een kwalitatief shirt hebben met een bedrukking dat mee gaat. Dat betekent wel dat het soms iets duurder kan worden.
Hoe moet het dan wel?
Wil je het professioneel aanpakken dan kan het slim zijn om iemand in te schakelen die hier bekend mee is. Vaak kunnen drukbedrijven jou ook hierbij helpen. Zij denken dan met je mee wat betreft de opdruk. Niet alleen welk logo en hoe het eruit moet komen te zien, maar ook welke kwaliteit shirts er bij jouw wensen en eisen passen. Maar ook welke opdruk en hoe het bestand er straks uit moet komen te zien. Je hebt minder kans op grote fouten wanneer je het samen met een professioneel bedrijf uitvoert. Zodat jullie straks allemaal lachende gezichten hebben wanneer de doos met vers gedrukte shirts bij jullie op kantoor wordt gebracht. En daar doe je het eindelijk voor, toch?