Blog

Wordt u al geholpen? Werken in de Klantenservice

0

Werken in de klantenservice is de veelzijdigste baan die er is. Je bent het gezicht van het bedrijf waarin je werkt en staat de klanten rechtstreeks te woord. En dan draait het allemaal om de tevredenheid van de klant. Wat houdt het precies in: klantenservice medewerker? We gaan er in dit artikel iets dieper op in.

Wat is het precies?

Als Customer Service Medewerker (CS) ben jij het aanspreekpunt tussen de klant en jouw bedrijf. Dit kan per telefoon, e-mail of livechat. Soms ben je ook bereikbaar via social media. Klantenservice is er bijna overal. De mogelijkheden van werken bij bedrijven als CS zijn ongeëvenaard. Zo veelzijdig als deze baan is kun je je niet voorstellen. Maar het is niet voor iedereen geschikt. Je moet wel verschillende vaardigheden hebben. We gaan in dit artikel hier even iets dieper op in.

Klantenservice online casino’s 

Een van het bekendste CS online is die van de nieuwe Nederlandse online casino’s. Nu de online live casino nieuw op de markt verschijnen, schieten de banen daar als paddenstoelen uit de grond. Als je daar als CS gaat werken, ben je 24/7 in shifts bereikbaar. 

Welke vaardigheden moet je hebben

Ten eerste moet je goed zijn in het onderhouden van gesprekken met je klanten. Daarbij moet je onthouden dat de klant altijd gelijk heeft. “The customer is always right” is een bekende term in de CS. Deze uitdrukking houdt niet in dat de klant daadwerkelijk gelijk heeft, maar dat je prioriteit geeft aan hoge klanttevredenheid. Je moet flexibel kunnen zijn omdat je, vooral bij online CS diensten, vaak in shifts moet werken. Het is dan ook niet ongewoon dat je vaak in het weekend moet werken. Of de hele nacht in plaats van een dagdienst.

CS in de Detailhandel

Wat is eigenlijk detailhandel? Detailhandel zijn bedrijven die fysieke goederen leveren aan consumenten. Simpel gezegd: het zijn de winkels. De bakkerij, supermarkt, kledingwinkels, IKEA, etc. Klantenservice in de detailhandel vereist sterke communicatieve vaardigheden. Als CS moet je problemen kunnen oplossen, terugbetalingen of kredieten verstrekken en updates over producten aan je cliënten geven. Als CS in de detail krijg je vaak aanvullende opleidingen binnen het bedrijf om actuele productkennis op te doen.

Enkele voorbeelden van jouw taken in deze branche zijn:

  • Informatie geven aan de klant over status van de aankoop;
  • vervullen van verzoeken klant over bijvoorbeeld informatie wijzigingen; 
  • specifieke kredieten verschaffen;
  • facturering conflicten oplossen;
  • klachten afhandelen;
  • geduld hebben.

Vooral dat laatste valt in de huidige tijd niet mee. 4Daarom moet je als CS anno 2022 goed kunnen inschatten hoe je het vertrouwen van je klanten het beste kunt winnen. Je kunt dit doen door klanten te laten weten dat alles goed komt, flexibel te zijn en vooral menselijkheid te tonen.

Tenslotte

Persoonlijk contact is erg belangrijk in CS. Veel bedrijven zijn inmiddels online en natuurlijk ontbreekt dit soort contact dan vaak. Daarom hebben online bedrijven nu de live chat gecreëerd. In 2022 kun je zo goed communiceren met je klanten door directe gesprekken met ze te voeren via deze livechat. Wanneer je online een bedrijf bezoekt, zie je vaak meteen een live chat venster waarin een CS je onmiddellijk vraagt: “wordt u al geholpen?”

De complete gids voor logistiek voor zakelijk succes van een transportbedrijf

Previous article

Zo werkt het kopen van een bonusspel in het online casino

Next article

You may also like

More in Blog