Handig

De complete gids voor logistiek voor zakelijk succes van een transportbedrijf

0

Wat is logistiek precies?

Logistiek is een essentieel onderdeel van het beheer van de toeleveringsketen in een transportbedrijf. Het gaat om het plannen, uitvoeren en beheren van goederen, diensten en informatie van het punt van oorsprong tot het punt van consumptie.

Logistiek stemt het complexe patroon van verkeer en vervoer, verzending en ontvangst, in- en uitvoeroperaties, opslag, voorraadbeheer, inkoop, productieplanning en klantenservice op elkaar af.

Bedrijven zien logistiek als een kritieke blauwdruk van de toeleveringsketen. Ze wordt gebruikt door ieder transportbedrijf om de middelen die nodig zijn om producten vlot, tijdig, kosteneffectief en betrouwbaar te verplaatsen, te beheren, te coördineren en te controleren.

Hoe u uw logistiek plant

Met de overgang van de wereldeconomie naar de 21e eeuw werd logistiek een cruciaal onderdeel van het beheer van de toeleveringsketen en van de vraag van de consument. In minder dan twee decennia heeft logistiek management de productbeweging beïnvloed om aan de vraag van de consument te voldoen of die te overtreffen. Bedrijven zagen dat ze de kosten konden verlagen en de productiviteit verhogen door logistiek volgens een systeemtheorie te beheren en het transportbedrijf als geheel te beheren om de prestaties op te voeren.

Door partnerschappen aan te gaan met leveranciers, transportdiensten en opslagplaatsen, en deze diensten via geautomatiseerde systemen met elkaar te verbinden, wordt de logistiek om producten bij de consument te krijgen verbeterd met lagere overheadkosten en snellere levering voor het transportbedrijf.

Begrijpen hoe de theorie van het logistieke systeem werkt vereist strategische planning bij het berekenen van wat nodig zal zijn, terwijl je je concentreert op het verkrijgen van materialen en het beheren van hoe snel producten geproduceerd worden om een snelle levering aan de consument te helpen verzekeren.

Vereenvoudiging van communicatie en dienstverlening tussen meerdere afdelingen helpt een werkstroom blauwdruk te maken die de kosten vermindert door meer zichtbaarheid en een beter algemeen begrip van de bedrijfsbehoeften. Kostenbesparingen ontstaan door lagere opslagkosten en inkoop op basis van voorraadvoorspellingen, beter voorraadbeheer, betrouwbare verzending en tijdige levering aan de eindgebruiker door het transportbedrijf.

Identificeer de logistieke risico’s die voor u het belangrijkst zijn voor zakelijk succes

Naarmate de wereldhandel toeneemt, is logistiek het hart van de toeleveringsketens geworden. Bedrijfsleiders hebben ingezien dat ze hun kosten kunnen verlagen door partnerschappen aan te gaan met andere bedrijven die vervoer en opslag aanbieden.

Wanneer bedrijven dergelijke diensten gaan gebruiken om vervoer en opslag uit te besteden, verbeteren ze hun totale bedrijfsefficiëntie, soms dramatisch. Als ze deze partners de verzending van hun goederen naar eindklanten laten verzorgen, resulteert dat in een betere reputatie en een sterker merk.

Door samen te werken met uiterst professionele en betrouwbare logistieke bedrijven zoals Marathon International, hebben veel bedrijven hun efficiëntie verbeterd door een snellere levering van producten. Dit leidt tot een betere klantenervaring en een hogere werkefficiëntie in het algemeen.

Bepaal welk vervoermiddel het beste bij u past

Er zijn veel aspecten waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een vervoermiddel voor je import- of exportzending. Afhankelijk van de bestemming kunnen naar het buitenland verzonden goederen vervoerd worden over de weg, per spoor, door de lucht, over zee, over het binnenland, over waterwegen of een combinatie van al deze.

Door goed na te denken over het contracteren van vervoermiddelen en transportwijzen worden de kosten voor verscheping en logistiek gedrukt. Maar import en export plannen is niet altijd eenvoudig als het kiezen van de meest kosteneffectieve optie.  

Bij het kiezen van een te gebruiken vervoermiddel moet met de volgende factoren rekening worden gehouden:

  • Transportkosten
  • Betrouwbaarheid en regelmaat van de dienstverlening
  • Veiligheid
  • Kenmerken van de goederen

Een investering naast je detailhandelszaak? Probeer eens een investering in cryptocurrency

Previous article

Wordt u al geholpen? Werken in de Klantenservice

Next article

You may also like

More in Handig