Een kantoor is vandaag de dag meer dan een ruimte waar je je werk doet en de uren aftelt tot het werk er weer op zit. Het is een ontmoetingsplek met collega’s waar je elkaar helpt, waar je overlegt en het is een plek wat inspireert. Daarom is een kantoor inrichten vandaag de dag iets wat extra aandacht nodig heeft. Er zijn een aantal aspecten die van cruciaal belang zijn om je medewerkers een fijne werkomgeving te geven en daarmee ervoor te zorgen dat ze met plezier naar kantoor komen. Welke dat zijn? Lees snel verder.
De basis
Iets wat medewerkers het allermeeste irriteert is slecht internet. Dus niet de koffie of het uitzicht, maar goed werkend internet is zakelijk van cruciaal belang om een fijne werkdag te hebben. Wanneer er slecht internet is zal dit op de zenuwen van medewerkers gaan werken, maar het zal ook de efficiëntie niet ten goede komen. Daarnaast maak je met slecht internet geen goede indruk op stakeholders en klanten. Dus ga er niet vanuit dat je met een klein internetpakket wel voldoende hebt om online te zijn, maar ga voor een professionele verbinding met voldoende data en snelheid. Er zit veel verschil tussen de pakketten, en ook van de ruimte tussen de verschillende prijzen zul je versteld staan. Dus doe goed research en sluit het abonnement wat bij jou en jouw bedrijf past.
De balans
Een kantoor is meer dan een werkplek, het is meer een ontmoetingsplaats geworden. Dat komt doordat we steeds meer thuiswerken en op kantoor komen voor meetings. Zorg er dus ook voor dat er op kantoor enerzijds rustige werkplekken zijn, maar ook inspirerende ruimtes om samen te komen. Hoe je bepaalt wat werknemers nodig hebben? Door het hen te vragen! Ga er niet vanuit dat jij wel weet wat ze nodig hebben maar houd een enquête onder je personeel.
De ergonomie
Ergonomie is iets waar ook voldoende focus op moet liggen vanuit de werkgever. Dit reikt verder dan een fijne stoel. Denk aan een sta-bureau voor vitaliteit en een mogelijkheid om hardware te krijgen waar iemand goed op kan werken. Dit vraagt zeker om een investering, maar het is wel één die zichzelf weer terug kan betalen wanneer het ziekteverzuim op de lange termijn gaat voorkomen. Want verzuim is uiteindelijk nog veel kostbaarder.
De extra’s
Wat een leuk kantoor onderscheidt van een héél leuk kantoor? Dat zijn de extra’s. Nu hoef je niet álle zaken af te vinken, maar een paar extra’s faciliteren voor je personeel is een slimme zet om ervoor te zorgen dat ze jouw kantoor graag bezoeken. Denk aan een barista die twee dagen in de week langskomt om je personeel van fijne koffie te voorzien, sportfaciliteiten in de kelder van het gebouw, of gratis fruit voor het hele personeel. Het zijn vaak de extra’s die personeel motiveren om te komen.
Kortom, een fijn kantoor vraagt vandaag de dag om iets meer investeringen van een werkgever dan voorheen. Verdiep je in de wensen en zorg dat de basis op orde is. Goed internet, fijne werkplekken en een paar leuke extra’s; dan zul je zien dat jouw personeel graag naar kantoor komt!