In een grote winkel worden vaak gebruik gemaakt van allerlei verstopte psychologische trucjes om mensen te kunnen beïnvloeden een aankoop (het liefst natuurlijk zoveel mogelijk aankopen) te doen. Benieuwd wat een paar van die trucs zijn om mensen een zo optimaal mogelijke winkelervaring te kunnen bieden? Wij geven tips.
Lockers
Heb je er wel eens aan gedacht hoe handig het kan zijn om een lockerkast kopen en aan het begin van een grote winkel te plaatsen? Hier kunnen klanten hun jas of tas namelijk neerzetten, zodat ze met lege handen door de winkel kunnen lopen en niet worden afgeleid door wat ze met zich mee sjouwen. Zorg wel dat ze de lockers kunnen sluiten met een sleutel zodat ze zeker weten dat hun waardevolle bezittingen veilig opgeborgen liggen.
Serveer koffie, water en thee
Met de vergunning op alcohol die vrij moeilijk te verkrijgen is als je geen horecazaak hebt, is het lastig om je gasten een prosecco te serveren tijdens een momentje winkelen. Wat je wel kunt doen, is de gasten in je winkel koffie of thee serveren om ze extra welkom te laten voelen. Daarnaast helpt het drinken van een warm drankje om te kunnen onthaasten. Wanneer klanten toch moeten wachten tot hun drankje is afgekoeld, hebben ze geen haast om de winkel weer te verlaten.
Authenticiteit
Het is belangrijk dat mensen snel weten wat het concept van jouw winkel inhoudt en waar de winkel als merk voor staat. Zorg daarom dat jouw marketing tot in de puntjes verzorgd is en dat je een professioneel marketing team hebt ingeschakeld om jouw huisstijl zo goed mogelijk op de kaart te kunnen zetten. Dat je er als merk uitspringt en authentiek bent, is een belangrijke determinant voor hoe mensen jouw bedrijf zullen onthouden.
Verkoop meer dan alleen jouw product of dienst
Om mensen hun aandacht te trekken en ze echt mee te nemen in een winkelervaring, is het belangrijk dat je meer biedt dan alleen een contact met jouw product of dienst. Je kunt ook meer verkopen dan dat – niet in letterlijke zin, maar vooral in spreekwoordelijke. Kijk bijvoorbeeld of je ook kunst kan ophalen in jouw winkel, wat bankjes neer kan zetten zodat mensen met elkaar kunnen kletsen – kortom: of de winkel echt als een fijne plek kan voelen om tot rust te komen en alleen of samen met mensen dingen te beleven. Op dat moment zullen mensen ook een positieve associatie hebben met jouw shop en dit draagt weer bij aan hun koopintentie.
Geef iets mee als herinnering
Tot slot helpt het om je klanten naar huis te laten gaan met een kleinigheidje waardoor ze jouw merk en/of winkel goed zullen herinneren. Denk bijvoorbeeld aan een pen met jouw logo erop. Elke keer dat ze hiermee schrijven zullen ze weer het logo of de naam van jouw winkel zien en zo steeds herinnerd worden aan jouw bedrijf. De kans is groot dat ze snel weer terugkomen en een grotere koopintentie hebben omdat ze zo blij zijn met het “cadeautje” dat ze de vorige keer hebben gekregen.