Het is de droom van elke ondernemer: het gat in de markt vinden. Bijvoorbeeld het product bedenken en ontwikkelen dat iedereen nog mist. Heb jij nou het gouden idee, dan komen er nog wel wat stappen bij kijken voordat je product daadwerkelijk in de schappen ligt. Welke stappen? Dat lees je in dit artikel.
Productontwikkeling: het begin
Het begint vaak met een idee. Dat kan iets zijn wat je zelf (regelmatig) mist, of waar je bijvoorbeeld klanten over hoort. Dit is een mooi startpunt maar voordat je verder gaat, is het verstandig om eerst marktonderzoek te doen. Daarmee breng je in kaart of er echt behoefte is aan jouw product, maar ook aan welke eisen het zou moeten voldoen voordat de klant het zou kopen.
Is je product écht nieuw en uniek, dan is het verstandig om octrooi of patent aan te vragen. Zo kom je er ook meteen achter of er al iemand anders is geweest met hetzelfde idee. Maar het beschermt ook jouw product tegen onrechtmatig gebruik door anderen.
Het vervolg van de ontwikkeling
Vervolgens ga je een planning maken, zo houd je uiteindelijk grip op het ontwikkel- en productieproces. Het is verstandig om een langetermijnplanning te maken, maar tussendoor te werken met kortere projecten. Dit kan heel goed met de Lean of Agile methode.
Voordat je echt gaat produceren, kun je vaak niet zonder testen. Dit kost geld terwijl het nog niets oplevert. Je kunt daarom kijken of je dit kunt financieren, bijvoorbeeld via je bank. Maar ook een crowdfunding kan een manier zijn om de testfase financieel van de grond te krijgen.
Productie en verkoop
Wanneer je de testfase van je product succesvol hebt doorlopen en eventueel nog wat aanpassingen hebt gedaan, kun je aan de slag met de productie. Een belangrijk onderdeel van het hele traject is ook het zogenoemd vermarkten van je product. Het gaat namelijk niet zichtzelf verkopen, mensen moeten weten dat het er is. En als je werkt met wederverkopers dan zul je die ook moeten gaan overtuigen.
Hierbij komt het vooral aan op goede marketing voor jouw product. Jij gelooft dat dit een succes is, anders was je er niet aan begonnen. En dat geloof moet je aan degenen gaan overbrengen die het voor jou gaan verkopen. En aan de klanten die het uiteindelijk moeten gaan kopen.
Een fraaie verpakking is daarbij onmisbaar. Kies bijvoorbeeld voor een mooie, luxe verpakking bedrukken, zodat jouw product direct uitstraalt dat het niet gemist mag worden. Voor het inkopen van verpakkingen bestaan ook groothandels, zoals Brabo Verpakking. Zorg voor flyers, eventueel samples om te proberen en andere zaken om je product onder de aandacht te brengen.
Je kunt ook denken aan acties waarmee klanten jouw product voordelig een keer kunnen proberen. Als ze het dan de moeite waard vinden, komen ze zeker nog eens terug en zullen ze het vaak geen probleem vinden om er dan wat meer voor te betalen. Het doel is om een onvergetelijke indruk te maken en de klant het gevoel te geven dat zijn of haar leven niet helemaal compleet is zonder jouw product. Dat moet lukken toch?