GeldProducten

Restitutie: Betekenis en wat zijn je rechten als consument?

0

Soms zijn er van die woorden die je vaak hoort, maar waarvan je niet precies weet wat ze betekenen. Zo ook het woord restitutie. Waarschijnlijk weet je ongeveer wat het woord inhoudt, maar wat zijn je rechten als consument als het aankomt op restitutie? Wij leggen uit wat het precies betekent en wat je kan verwachten.

Wat betekent het?

Restitutie is een een zelfstandig naamwoord dat terugbetaling of vergoeding betekent. Een voorbeeld waaruit blijkt wat de betekenis is: “Wanneer je je halverwege het jaar uitschrijft, heb je recht op restitutie van het collegegeld”. Restitutie betekent in deze zin dus terugbetaling. Een synoniem voor het woord restitutie kan ook teruggave zijn, maar bij restitutie draait het eigenlijk altijd om geld. “Als ik mijn lidmaatschap bij de sportschool opzeg, krijg ik een deel van het bedrag gerestitueerd.” Het woord restitutie kan ook worden vervangen door de woorden vergoeding en herstel, zoals in de zin: “Bij schade krijgt u een vergoeding als u goed bent verzekerd”. Het woord ‘vergoeding’ zou hier ook vervangen kunnen worden door ‘restitutie’. Bij de volgende zin zou het woord ‘herstel’ vervangen kunnen worden door ‘restitutie’. “Mocht er iets fout zijn gegaan tijdens het aankoopproces dan krijgt u een herstel.”

Restitutie bij een gekocht product

Het kan natuurlijk voorkomen dat je niet blij bent of zelfs spijt hebt van een aankoop die je hebt gedaan. Dit is natuurlijk erg vervelend vooral als je er veel geld voor hebt betaald. Besluit je om het terug te sturen? Kijk dan wel goed naar de voorwaarden. Je hebt namelijk niet altijd recht op een restitutie van je geld. Wettelijk is het namelijk zo dat als je iets koopt je ook echt iets hebt gekocht. Als je je aankoop online, telefonisch of aan de deur hebt gedaan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als je een product koopt in een winkel heb je achteraf geen bedenktijd. Je kunt alleen van de koopovereenkomst af als de verkoper daarmee akkoord gaat. Je product terugsturen of brengen en daar een restitutie voor krijgen is dus geen recht maar een extra service. Let daarom goed op de voorwaarden bij de aanschaf van een product. Bij een kapot product gelden andere regels. De verkoper moet dan wel je geld terugbetalen.

Wat zijn je rechten bij een abonnement?

Een abonnement sluit je vaak af voor een bepaalde vaste periode, bijvoorbeeld voor 1 jaar. Hierna mag het abonnement automatisch verlengd worden. Het abonnement kan dan wel maandelijks opgezegd worden. Dit geldt bijvoorbeeld voor abonnementen op tijdschriften, boekenclubs en sportscholen, maar ook voor het maandelijks ontvangen van producten als vitaminepillen en postzegels. Je hebt de volgende rechten bij het opzeggen van een abonnement:

  • Als je een abonnement hebt afgesloten voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 1 of 2 jaar, mag je het abonnement niet binnen deze tijd beëindigen. Je kunt vragen aan het bedrijf of je eerder mag stoppen met het abonnement, maar daar heb je geen recht op. Staat het bedrijf deze eerdere opzegging toe, dan kan het een opzegvergoeding vragen.
  • Is je abonnement maandelijks opzegbaar? Dan mag je elk moment je abonnement stopzetten. Stel dat je een abonnement op 15 januari opzegt en je hebt een opzegtermijn van 1 maand, dan eindigt het abonnement uiterlijk 15 februari.
  • Een bedrijf mag een abonnement niet automatisch verlengen, tenzij je het abonnement na verlenging op ieder moment kunt opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
  • Word je abonnement verlengd met een jaar en betaal je vooraf, maar zeg je tussentijds op? Dan heb je recht op een restitutie van het resterende bedrag.
  • Een proefabonnement mag niet zonder jouw toestemming worden verlengd en moet altijd na de proefperiode worden beëindigd.
  • Abonnementen op (dag)bladen en tijdschriften mogen na de eerste contractperiode elke keer worden verlengd voor maximaal 3 maanden of worden omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. Je mag het abonnement vervolgens opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

Sportschool en corona

Vanwege de coronapandemie zijn veel sportscholen dicht of beperkt open. Mag je dan je abonnement opzeggen ondanks dat je er bijvoorbeeld nog een jaar aan vast zit? Volgens de consumentenbond hoef je niet te betalen voor producten die niet worden geleverd. Je bent dus niet verplicht om te betalen voor de tijd dat je jouw sportschool abonnement niet kunt gebruiken. Soms is het alleen wel fatsoenlijker om er afspraken over te maken met het bedrijf. Je kunt je voorstellen dat als iedereen zijn geld zou terugvragen het bedrijf waarschijnlijk failliet gaat. Veel bedrijven hebben hier in deze lastige tijd slimme dingen op bedacht, zoals een periode gratis sporten.

Vakantie en corona

Wat zijn je rechten als je op reis zou gaan? Je reis wil annuleren of kaartjes hebt voor een geannuleerd evenement? Als je op vakantie gaat, is het verstandig om van tevoren de kleurodes van het land te controleren.

  • Groen: geen bijzondere veiligheidsrisico’s
  • Geel: let op, veiligheidsrisico’s
  • Oranje: alleen noodzakelijke reizen
  • Rood: niet reizen

Annuleert de reisorganisatie waar je de reis hebt geboekt een reis omdat het land kleurcode rood heeft? Dan heb je recht op een restitutie van je geld. Heeft de bestemming de kleur oranje? Dan is het verstandig om even contact op te nemen met de reisorganisatie om te informeren of je reis doorgaat of omgeboekt moet worden. Een pakketreis mag je in principe annuleren als de bestemming onveilig is. Je hebt dan ook recht op een terugbetaling. Als je een vakantie hebt geboekt naar een land met kleurcode geel, krijg je een dekking als dat in je polisvoorwaarden staat. Ga bij het afsluiten van een vakantie in deze tijd goed na wat jouw polisvoorwaarden zijn en houdt rekening met de kleurcodes van het land waar je naartoe wil.

Hoe zit het met social media en SEO?

Previous article

Stappen en tips voor het ontwikkelen van een zelfsturende organisatie.

Next article

You may also like

More in Geld