Een goede eerste indruk maken en achterlaten is erg belangrijk voor het succes van jouw bedrijf. Of het nu gaat om potentiële klanten, eventuele partners of nieuwe medewerkers, de eerste kennismaking met jouw bedrijf kan een doorslaggevende factor hebben. In dit blog delen we tips en strategieën om een sterke eerste indruk te maken, welke factoren hierin belangrijk zijn en welke producten je hierbij een helpende hand in de juiste richting kunnen geven.
Visuele identiteit
Het klinkt misschien wat vaag, maar de kracht van visuele identiteit is gigantisch belangrijk. Als we het hebben over de visuele identiteit van je bedrijf dan praten we over het logo van je bedrijf en de uitstraling die hierbij komt kijken. Denk ook aan de ontworpen marketingmaterialen en wat je bedrijf uitstraalt. Zorg dat alle visuele elementen goed op elkaar zijn afgestemd en dat je bedrijf goed zichtbaar is. Zorg daarnaast ook dat je bedrijf herkenningspunten heeft. Zo moet het logo terug te zien zijn in de marketingmaterialen die je bedrijf. Zo kunnen potentiële klanten je herkennen.
Werkomgeving
De werkomgeving waarin je bedrijf actief is, is ontzettend belangrijk. Ben je opzoek naar personeel, dan wil je deze omgeving wel aantrekkelijk maken. Of het nu gaat om een fysiek kantoor of een virtuele werkomgeving, zorg ervoor dat deze representatief is voor jouw bedrijf. Een schoon en goed georganiseerd kantoor, inclusief een kwalitatieve buitenmat van Madico.nl bij de entree zorgt direct voor een gevoel van professionaliteit en gastvrijheid. Ook laat het zien dat je aandacht besteedt aan de details. Denk ook aan verstelbare bureaus, een goede koffiemachine en genoeg fatsoenlijke koffiekopjes. Het is extra leuk om deze te laten drukken met het logo van je bedrijf.
Klantgericht
Een goede eerste indruk begint met klantgerichtheid. Zorg ervoor dat je medewerkers goed getraind zijn in de klantenservice en dat ze vriendelijk en behulpzaam zijn bij elk contactpunt. Een positieve interactie met medewerkers kan een blijvende indruk achterlaten. Zorg daarnaast dat al je medewerkers goed op de hoogte zijn van alle benodigde informatie binnen je bedrijf en dat ze weten waar ze over praten. Stel dat ze een potentiële klant aan de telefoon hebben, dan wil je niet dat deze klant schrikt omdat er onjuiste informatie wordt medegedeeld. Zorg dat je al je werknemers dus goed op de hoogte stelt.
Online aanwezigheid
Online zichtbaar wordt steeds belangrijker. Sinds Covid gebeurt steeds meer online. Het is daarom belangrijk om jouw visitekaartje op het internet te hebben staan. Hiermee bedoelen we dat je een professionele en gebruiksvriendelijke website hebt, actief bent op sociale media-accounts die passen bij je bedrijf en aandacht besteedt aan de online recensies. Zorg daarnaast dat je de beschikbaarheid van je bedrijf duidelijk staat vermeld zodat geïnteresseerden weten wanneer ze je kunnen bereiken. Wanneer je deze tips opvolgt weet je zeker dat je een goede eerste indruk met je bedrijf gaat achterlaten!