Hoewel we het liefst allemaal heel productief zijn wanneer we een deadline hebben, is dit helaas in de realiteit niet altijd zo. Soms staar je naar je laptop of computer en lukt het simpelweg niet om iets uit je vingers te krijgen. Of kun je in een belangrijke meeting helemaal niet zoveel toevoegen als je zou willen. Situaties als deze maken we allemaal wel een keer mee, maar hoe zorg je er nou voor dat je dit zoveel mogelijk voorkomt en meer structuur in je werkleven aanbrengt? In dit artikel geven we je tips. Hopelijk begin je na het lezen ervan een minder gestrest aan je dag, en weet je waarom het goed is om juíst op een drukke dag te blijven bewegen, of dymo labels aan te schaffen.
Clean desk policy
Vele kantoren hanteren een clean desk policy, waarbij ze van werknemers vragen om hun bureau altijd leeg, schoon en/of opgeruimd te houden. Een goed idee, want volgens onderzoek zijn mensen productiever wanneer ze een lege en rustige werkomgeving hebben. De perfecte motivatie om wat vaker op te ruimen, wat ons betreft. Ben je van jezelf nogal chaotisch, dan is het misschien nogal een opgave om telkens je bureau op te ruimen. Toch zou je dit ook kunnen zien als een uitdaging. Al probeer je het maar een paar weken, dan zou je toch kunnen ontdekken of het iets voor je productiviteit verandert.
Ordenen
Om meer structuur in je werkleven aan te brengen, is het belangrijk dat je ook daadwerkelijk structuur aanbrengt in je fysieke werk. Denk dus aan het ordenen en categoriseren van verschillende belangrijke zaken voor je werk. Misschien kun je verschillende lossen mapjes wel samenvatten in een grote map, of verschillende documenten onderdelen in verschillende bakken. Om vervolgens het overzicht niet kwijt te raken, is het slim om gebruik te maken van labels, zoals de dymo 11355. Zo blijf je het overzicht houden en kun je in een mum van tijd terecht bij hetgeen wat je zoekt.
Vaste routine
Soms ontwaak je door je wekker en voel je je overvallen door het gevoel dat er zoveel is wat je op een dag moet doen. Bij drukke dagen kan het moeilijk zijn om tussendoor je rust te pakken, terwijl dit o zo belangrijk is. Ons advies? Hak je dag in stukken, zodat het overzichtelijk blijft. Zo word je niet overvallen door het gevoel dat er zoveel s wat je op een dag moet doen, maar kun je van dagdeel naar dagdeel werken. Zo hoef je bijvoorbeeld alleen twee meetings in te gaan voordat je gaat lunchen, of drie taken af te ronden. Zo houd je je taken behapbaar en dragelijk.
Blijf bewegen
Hoewel sporten of een wandeling er al snel bij in kan schieten op een korte werkdag, is het heel belangrijk om dit wel als prioriteit te blijven zien. Door te blijven bewegen zorg je er namelijk voor dat er voldoende bloed naar je heersen blijft stromen en je zo op de momenten dat je weer achter je laptop zit, juist een stuk productiever bent. Je kunt nou eenmaal niet uren achter elkaar volledig geconcentreerd zijn, dus zo nu een dan even wandelen tussendoor is juist heel erg aan te raden.