Bedrijfsafval is niet de verantwoording van de gemeente. Als bedrijf moet je bedrijfsafval scheiden en gescheiden afvoeren. Je kunt dit zelf regelen, maar je kunt ook een contract afsluiten met een erkend inzamelaar of met de gemeente. Wil je de kosten voor bedrijfsafval laag houden dan zijn er een aantal dingen van belang.
Scheid het mkb afval goed
Goed scheiden van het mkb afval is de helft van het werk, dit is ook verplicht. Er zijn bedrijven waar je geld krijgt (15 cent per kilo, dec 2021) voor oud papier. Als je als mkb bedrijf veel papierafval hebt, loont scheiden van het mkb afval zich dus echt. Wees dan wel zorgvuldig met wat er nu wel en niet bij het oud papier mag, anders krijg je problemen met de opkoper.
Weet je niet wat en hoe je moet scheiden met het mkb afval? Dan zijn er twee opties:
- Als je een vergunning hebt van de provincie of gemeente staat er in de vergunning hoe de scheiding precies moet verlopen.
- Als je geen vergunning hebt, gelden de regels uit het Activiteitenbesluit Milieubeheer.
Huishoudelijk afval
Zoek uit wat het goedkoopste is voor jouw bedrijf. Huishoudelijk mkb-afval kun je laten inzamelen door de gemeente. Niet elke gemeente accepteert bedrijfsafval. In dat geval kun je het laten ophalen door een particuliere erkende inzamelaar. Erkende inzamelaars staan op de VIHB-lijst. Denk daarbij eraan dat als je afvalstoffen afgeeft aan zo’n erkend inzamelaar, da je dit registreert via een afvalstoffen registratie. De erkende inzamelaars vervoeren het afval naar erkende verwerkers. Je kunt je afval ook zelf brengen naar een milieustraat of afvalbrengstation. Daarvoor betaal je dan een reinigingsrecht.
Betere inkoop
De oplossing voor minder kosten is minder afval maken. Daar zorg je niet alleen voor door een goede scheiding aan te brengen, maar ook door een goede inkoop. Bedenk bij alles wat je inkoopt na over welk afval je ervan krijgt. Zoek naar eventuele alternatieven. Daarnaast is het belangrijk dat medewerkers bewust scheiden en zo min mogelijk uitprinten. De weg die producten afleggen is dus ook van belang. Het beste is om er een dag voor uit te trekken of dit te laten doen. Zo krijg je een goed beeld van wat er nu gebeurt en dan kun je kijken naar hoe het eventueel anders kan, zodat de kosten laag kunnen blijven.