Nieuws

Retail & detailhandel tegenover webshops

0

Waar er vroeger alleen nog maar fysieke winkels bestonden, zijn er tegenwoordig veel webshops die concurreren tegen fysieke winkels. Bij een fysieke winkel moet gekeken worden naar de ligging van de winkel, de demografische omstandigheden en concurrenten in de buurt. Webshops hoeven dit niet te doen. Het maakt immers niet uit of je een webshop hebt voor meisjeskleding, verzorgingsproducten of auto-onderdelen. Webshops moeten alleen vindbaar zijn, aangezien er wel veel concurrent bestaan op het web. In deze blog zetten we de retail & detailhandel tegenover de webshops om te kijken wat de verschillen zijn en waar het een beter in is dan het ander.

Retail & detailhandel

Retail & detailhandel zijn winkels met een fysieke locatie. Ze zijn echter niet hetzelfde. Detailhandel verkoop namelijk alleen fysieke producten, denk hierbij aan winkels in de woon- en modebranche. Het verschil met een retail winkel is namelijk dat hier ook diensten verkocht kunnen worden naast fysieke producten. Denk aan retail winkels aan een bank of reisbureau. Maar wist je dat een webshop officieel onder geen van beide valt, tenzij naast de webshop ook een fysieke winkel heeft? Een webshop valt namelijk onder internethandel.

Webshops

Het aantal webshops zijn in de afgelopen jaren in aantal gestegen. Dit komt omdat het een stuk gemakkelijk is om een webshop op te zetten dan een fysieke winkel. Er is minder budget voor nodig en je kunt je assortiment met een groter publiek delen. Zoals eerder gezegd valt een webshop officieel niet onder detailhandel of retail ook al verkoop je misschien wel een dienst of product. Een webshop valt onder internethandel tenzij de webshop ook beschikt over een fysieke locatie waar de producten ook verkocht worden, dan valt hij wel onder detailhandel of retail.

Waarom kiezen voor een retail winkel of detailhandel

Ook al zijn webshops tegenwoordig een stuk populairder dan fysieke winkels, zijn er weldegelijk redenen waarom ze nooit zullen verdwijnen. Retail en detailhandel zal altijd blijven bestaan omdat in sommige gevallen wil je graag een product zien voordat je het koopt. Je wilt het in je handen hebben, de materialen voelen en zien hoe het echt uitziet. Dit is niet mogelijk bij een webshop. Verder is het voordeel van een fysieke winkel dat je 1 op 1 klantcontact hebt, mensen een gezicht hebben bij de winkel en dat je goede service kan bieden waardoor mensen terug zullen komen.

Waarom kiezen voor een webshop

Een webshop is gemakkelijk om op te richten dan een fysieke winkel, je hebt minder budget nodig en hoeft geen rekening te houden met de ligging van de winkel. Winkelen via het internet is natuurlijk razend populair en dat zal in de toekomst niet veranderen. Om deze reden heeft een webshop grotere potentie dan een fysieke winkel. Je kan je producten aan een groter publiek voorleggen en zelf internationaal verkopen. Je kan via een webshop ook goede service aanbieden via een klantenservice en goede regelingen omtrent retourneren, maar het gaat een stuk lastiger dan bij een fysieke winkel.

Om het beste van beide werelden te combineren is een fysieke winkel runnen waaraan een webshop gekoppeld is de beste keuze. Hierdoor kan je de voordelen van retail en detailhandel combineren met de voordelen van een webshop. Zo creëer je een zo goed mogelijke basis om jouw producten op de markt te brengen.

Hoe houd je de kosten voor bedrijfsafval mkb laag? 

Previous article

De 4 leukste speeltoestellen voor je kinderen!

Next article

You may also like

More in Nieuws