Huis & Kantoor

Waarom veel bedrijven geen vaste telefoonlijn meer hebben

0

Het is een opvallend verschijnsel: waar eerst veel particulieren hun vaste telefoonlijn al vaarwel hebben gezegd, lijken nu bedrijven meer en meer hetzelfde te doen. Opvallend, want juist voor hen is telefonische bereikbaarheid doorgaans een belangrijk thema. En al is een deel hiervan overgenomen door e-mails of online berichten, telefonisch bereikbaar zijn voor je klanten is toch een must. Hoe doen bedrijven dit, zonder telefoonaansluiting?

Wat komt ervoor in de plek?

Als een consument zijn vaste telefoonlijn opzegt, is dit meestal met een duidelijke reden. De lijn met het vaste toestel wordt nauwelijks meer gebruikt, nu ieder gezinslid een eigen mobieltje heeft. We zijn niet meer gewend om naar een telefoonnummer te bellen dat door meerdere mensen wordt gebruikt. Als we iemand nodig hebben, dan bellen we diegene op zijn of haar eigen mobiele telefoon. Zo weet je zeker dat je de juiste persoon te pakken krijgt, en zit je niet plotseling met iemand waar je helemaal niet op zit te wachten aan de lijn. Overigens neemt het aantal keren dat we elkaar bellen al jarenlang af. We hebben onze mobiele telefoon weliswaar altijd bij ons, het is niet alsof we er ook vaak mee aan het bellen zijn. De meeste mensen geven de voorkeur aan een appje of berichtje, nog gemakkelijker en sneller. Alhoewel in aardig wat huishoudens nog wel een vaste telefoon te vinden is, neemt dit aantal snel af. Het zijn vooral ouderen die hun vaste lijn nog wel eens gebruiken, de jongere generatie ziet er weinig waarde meer in.

Als een bedrijf van zijn vaste lijn af wil stappen, ligt dat wat minder gemakkelijk. Medewerkers die contact hebben met business to business relaties hebben vrijwel altijd een mobiel nummer, dat ook bij hun klanten bekend is. Dat is niet zo’n probleem. Maar consumenten die een bedrijf willen bereiken allemaal de mobiele nummers van de medewerkers geven, dat gaat wat ver. Om die reden blijft een centraal telefoonnummer van groot belang. Het is echter niet zo dat dit per se via een vaste telefoonlijn moet verlopen.

We bellen ongemerkt via internet

Steeds meer bedrijven stappen over op VoIP telefonie. Dit is feitelijk bellen via internet, waarbij alle binnenkomende gesprekken via internetlijnen worden opgenomen. De vaste telefoonlijn wordt hiermee overbodig, terwijl bellers feitelijk geen verschil merken. VoIP werkt voor de schermen namelijk op dezelfde manier als ‘normaal’ bellen, maar achter de schermen zijn er tal van verschillen.

Doordat de telefoon niet via een vaste lijn verbonden zit, kan deze feitelijk overal waar een internetverbinding beschikbaar is worden opgenomen. Is een filiaal bijvoorbeeld tijdelijk niet bereikbaar, dan kan een ander filiaal voor hen de telefoon opnemen zonder dat de klant dit merkt. De mogelijkheden op dit gebied zijn eindeloos, ook automatisch doorverbinden of doorsturen naar een medewerker die op dat moment bereikbaar is, en dat kan ook via een mobiele telefoon zijn, is een optie.

 

Omdat je wil weten wanneer het twaalf uur is

Previous article

De juiste kandidaten voor de hoogste functies: waar vind je ze?

Next article

You may also like