Als het gaat om SEO en social media, ontstaan er soms nog een paar onduidelijkheden. De een zegt dat het wel goed samen gaat, terwijl de ander zegt dat social media volledig los staat van SEO. Er is dan ook zeker wat over te zeggen. Het zit namelijk als volgt.
Social media ten behoeve van jouw vindbaarheid
SEO draait natuurlijk allemaal om het verbeteren van jouw vindbaarheid. Hoe hoger jij in de zoekresultaten te vinden bent, hoe sneller mensen jouw website of bedrijf tegen zullen komen en dus – hoe beter vindbaar je bent. Social media kunnen hier ook een grote rol in spelen. Je kan je namelijk voorstellen dat een ondernemer die ook op social media zit en hier erg actief is, sneller gevonden zal worden dan een ondernemer die dit helemaal niet doet.
Je kan op social media jouzelf en jouw onderneming dan ook echt een flinke boost geven. Maak bijvoorbeeld gebruik van hashtags die passen bij jouw niche en zorg dat je concurrenten van je in de gaten houdt, maar ook volgt. Zo vergroot je toch jouw naamsbekendheid. Volg ook andere relevante zaken. Social media zijn tegenwoordig toch een van de eerste plekken waar men op zoek gaat naar informatie over een bedrijf, dus het zou ideaal zijn als dit ook de plek is waar mensen jou goed kunnen vinden en over je kunnen lezen.
Social media en SEO
Dat social media dus meehelpen als het gaat om vindbaarheid, houdt niet in dat het ook echt invloed heeft op het SEO-verhaal van jouw website. De links die hierop geplaatst worden, tellen niet mee als het gaat om links naar jouw website. Dit zou het verhaal namelijk wel erg makkelijk maken.
Het zit namelijk zo. De links die op social media geplaatst worden, zijn in bijna alle gevallen ‘no follow’ links. Dit staat zo beschreven in hun webdesign. En no follow links, dat zijn nou net de links die je niet wil. De zogeheten ‘do follow’ links, zijn links waar je echt wat aan hebt en die Google als ‘stem’ ziet. Dat houdt in dat de link die op social media geplaatst wordt, de ‘no follow’ link, eigenlijk zo goed als waardeloos is als het aankomt op SEO. Echter maakt het de link niet helemaal waardeloos. Het wordt namelijk gewoon gezien door jouw volgers, en door anderen die toevallig de link voorbij zien komen. Ze zien de naam van jouw website of bedrijf, en eventueel wordt er zelfs op geklikt. Is het dus helemaal waardeloos? Zeker niet! De links tellen niet mee als het om SEO gaat, maar zullen zeker bijdragen aan jouw vindbaarheid.