BlogNieuws

De detailhandel gaat steeds meer online

0

Bron: Pixabay.com

In de 21ste eeuw, gaan steeds meer activiteiten online. We shoppen online, we hebben online meetings, we bankieren online, we kijken films en luisteren muziek online. In 2020, gingen nog meer winkels (deels) online doordat offline het winkelen, door de omstandigheden, lastiger of zelfs onmogelijk was. Welke invloed heeft deze extra groei van de online detailhandel op de toekomst van de detailhandel in het algemeen? We zochten het voor je uit:

 Vlucht naar online

In 2020, doordat veel offline winkels niet open konden, steeg het aantal online verkopen explosief: 55 procent in het tweede kwartaal van 2020 en 38 procent in het vierde kwartaal. Volgens Trouw, worden echter niet alle branches in deze groei meegenomen: zo zitten doe-het-zelf- en woonwinkels enorm in de lift maar leiden kleding- en schoenenzaken nog steeds verlies. Ook lokale boekwinkels gaan er door de online tendens niet op vooruit. Ondanks dat de online groei niet in iedere branche terug te zien is, wagen veel sectoren de online sprong.

Groei en innovatie

Een branche waar de groei, dankzij de online vlucht, heel goed is terug te zien is de online entertainment branche. Deze tak zat al enorm in de lift dankzij het groeiende aantal streaming diensten, maar groeide in 2020 explosief. Netflix groeide meer dan elk ander jaar in haar bestaan en mede dankzij de intrede van Disney+, draaide de streaming diensten meer omzet dan bioscopen. Deze groei van de online entertainment sector zorgt ook voor meer innovatie. Zo komen er bijvoorbeeld steeds meer mogelijkheden voor online spelletjes. Niet alleen in de gaming industrie, maar ook traditionele spellen zoals bingo gaan online. Volgens Bingocams, verschilt online bingo wel van de traditionele versie: zo hoef je niet meer zelf je nummers aan te kruisen maar doet de website dit voor je. Ook kies je eerst een kamer voordat je bingo kaarten kunt kopen en wordt je winst automatisch op je account gestort. Je winst gaat ook gepaard met een Live Win Moment: een moment waarop je je winst mede kan delen aan de rest van de deelnemers. 

 

Online vs. offline winkels

Sinds een aantal weken, mogen fysieke winkels doen aan click and collect. Hierbij bestelt de klant een product online, wat hij of zij dan vier uur later bij de winkel kan afhalen. Veel winkeliers noemen dit een fijne oplossing om weer meer klantencontact te krijgen maar vinden het ook een druppel op een gloeiende plaat voor hun inkomsten. Terwijl online winkels enorm profiteren van de online vlucht van consumenten, blijven fysieke winkels en winkelstraten achter en zien zelfs nog steeds een keldering in hun omzet. De click and collect zal daarbij geen groot verschil maken maar kan wel een voorproefje van de toekomst worden: vele voorspellen een integratie van online en offline elementen tijdens het winkelen, waarbij de klanten nog beter geholpen kunnen worden. 

 Bron: Pexels.com

De online groei van de detailhandel brengt zowel voor- als nadelen met zich mee: de voordelen zijn vooral te zien in de enorme groei van omzet voor webwinkels en de innovaties die daaruit voortkomen. De nadelen zijn dat vooral fysieke winkels achterblijven en winkelstraten steeds leger zullen worden. Een combinatie van offline klantencontact en online kopen lijkt het pad naar de toekomst. 

3 redenen voor zakelijke lease

Previous article

De vele voordelen van kunststof emmers

Next article

You may also like

More in Blog