Je wilt je koophuis gaan financieren met behulp van een hypotheek, maar hoe weet je nou of het advies dat je krijgt van de hypotheekadviseur een onafhankelijk hypotheekadvies is? Sinds 1 januari 2013 is het per wet geregeld dat adviseurs geen provisie meer mogen krijgen van hypotheekverstrekkers. Dit heeft ervoor gezorgd dat hypotheekadviseurs onafhankelijker en transparanter in hun dienstverlening zijn geworden, maar hoe weet je nou zeker dat een adviseur echt onafhankelijk is? Hoe kun je dit eigenlijk nagaan?
Verschillende hypotheekadviseurs
Er zijn drie verschillende hypotheekadviseurs te onderscheiden: bankadviseurs, die gekoppeld zijn aan één bepaalde bank, adviseurs die samenwerken met een selectief aantal banken en adviseurs die alle producten overwegen van alle hypotheekverstrekkers. Als jij onafhankelijk advies belangrijk vindt, dan is een adviseur die alle producten in overweging neemt de beste keuze.
Dienstverleningsdocument
Als je kiest voor een hypotheekadviseur, lees dan het dienstverleningsdocument goed door. Adviseurs zijn verplicht om dit document te verstrekken en er staat in beschreven wat je precies van de dienstverlening mag verwachten. Uit dit document kun je dus veel informatie halen. Vaak is dit document ook op de website van de hypotheekadviseur te vinden. Je hebt het recht als klant om dit document op te vragen voor het kennismakingsgesprek en het in te zien. Maak gebruik van dit recht.
Kennismakingsgesprek
Het is erg belangrijk dat je de hypotheekadviseur vertrouwt, je gaat immers een beslissing nemen met grotere, financiële consequenties. Daarom is het altijd een goed idee om eerst een kennismakingsgesprek in te plannen. Meestal zit je dan nog nergens aan vast, want het eerste gesprek is veelal gratis. Kijk of je een klik hebt met de adviseur tijdens het gesprek. Mocht je zo’n gesprek nou hopeloos ouderwets vinden, dan zijn er ook adviseurs die een robot aanbieden om het gesprek mee uit te voeren. Onafhankelijker advies kun je misschien niet krijgen, in vergelijking tot een adviseur van vlees en bloed.
Voordat het gesprek plaatsvindt, is het raadzaam om je te verdiepen in hypotheekrentes en de voorwaarden van de verschillende hypotheekverstrekkers. Vraag of de adviseur met deze verstrekkers zaken doen. Ook is het aan te raden of het afsluiten van de overlijdensrisicoverzekering, die vaak verplicht is, is inbegrepen in het hypotheekadvies. Het dienstverleningsdocument is hier niet altijd duidelijk over.
Klachten
Mocht het nou allemaal niet zo lekker lopen met jouw hypotheekadviseur, dan is het mogelijk om een klacht in te dienen. Dit mag je pas doen, als het zelf oplossen van het conflict met jouw adviseur niet is gelukt. De klacht indienen doe je bij het het Klachteninstituut voor Financiële Dienstverlening (KiFiD). Dit instituut onderzoekt de mogelijkheid tot bemiddeling. Als dit niet lukt, dan doet de Geschillencommissie uitspraak.
Adviseurs nemen zo’n uitspraak overigens niet altijd aan als bindend, wat kan betekenen dat je alsnog bij de rechter terechtkomt. Bij het uitzoeken van een hypotheekadviseur zou je kunnen kijken of de adviseur uitspraken van het KiFiD accepteert, mocht het zover komen. Dit is wellicht een veilig gevoel en geeft jou een idee van hoe de adviseur met jou om zal gaan.