Blog

Deze boekhoudprogramma’s zijn het populairst onder zzp’ers

0

Je kunt als zzp’er natuurlijk je administratie in Excel bijhouden, maar als je je bedrijf en administratie serieus neemt, is het aan te raden voor een boekhoudprogramma te kiezen. Denk je dat dit veel geld kost? Dan kunnen we je geruststellen, een boekhoudprogramma hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten. Het levert je wel gemak op zoals het meteen in kunnen scannen van je bonnen, het koppelen van in- en uitgaande facturen en nog veel meer. En het houdt je administratie overzichtelijk. Wel zo handig bij de BTW-aangifte en belastingaangifte bijvoorbeeld. Wil je nu ook aan de slag maar heb je geen idee welk programma bij jou past? Laat je dan inspireren door andere zzp’ers en probeer één van onderstaande populaire boekhoudprogramma’s uit.

e-Boekhouden: de allrounder

e-Boekhouden bestaat uit twee modules: boekhouden en facturatie. Je kunt ze apart gebruiken, maar voor een complete administratie gebruiken de meeste zzp’ers ze beide. In boekhouden zit je algemene administratie, met facturatie voeg je daar de mogelijkheid van urenregistratie, facturatie, offertes en voorraad- en productbeheer aan toe. Het pakket is dus compleet en geschikt voor zowel dienstverlenende zzp’ers als die met een (web)winkel.

Je kunt kiezen uit een standaard of een mini abonnement, het verschil zit in het aantal boekingen en facturen dat je per jaar kunt verwerken in het programma. Doordat je je bankrekening kunt koppelen, kan je een deel van je administratie automatiseren.

e-Boekhouden mist wel twee functies die voor sommigen handig of zelfs noodzakelijk kunnen zijn: zo kun je je offertes niet online laten goedkeuren, en mist de mogelijkheid voor rittenregistratie. Vooral die laatste is een gemis als je veel op de weg zit. Maar als je deze twee opties niet nodig hebt, kun je hier dus heel goed mee uit te voeten!

MoneyMonk: voor de dienstverlener

Doordat MoneyMonk geen optie heeft voor product- en voorraadbeheer, is deze niet zo geschikt voor iedereen met een (web)winkel. Ben je een dienstverlenende zzp’er, dan is dit wél een geschikte optie. Het pakket is vrij compleet, zo kun je projecten, uren en ritten registreren, onkosten invoeren, facturen en offertes maken en bonnen inscannen. Ook hier kun je je bankrekening koppelen en zo dus een deel automatiseren.

Je kunt offertes helaas niet online laten goedkeuren, hebt geen mogelijkheid voor UBL-facturen en automatische incasso en ook mist de BTW-aangifte in 1 klik optie. Maar voor wie hier het voordeel niet van inziet of die functies niet gebruikt, is het verder wel een compleet pakket.

InformerOnline

Een goede derde is InformerOnline. Dit is wel voor de zzp’er die veel kennis heeft van koppelingen, want de mogelijkheden zijn eindeloos. En dat is misschien ook wel meteen de valkuil, want de gebruiksvriendelijkheid is niet voor iedereen even groot op die manier.

Rompslomp

Romslomp is wat minder uitgebreid programma maar daardoor wel heel gebruiksvriendelijk. Omdat de app ook alle functies ondersteund, wordt het nog makkelijker gemaakt. Rompslomp richt zich op freelancers en zzp’ers, en mist dus wat meer professionele oplossingen. Zo kun je geen automatische incasso instellen of abonnementen factureren. Ook mist de koppeling met je bankrekening en is inscannen niet zo makkelijk als bij anderen. Daarom is deze minder populair dan andere oplossingen.

 

Beste stofzuiger van 2020

Previous article

Aan wat voor regels moeten internetproviders zich houden?

Next article

You may also like

More in Blog