Handig

Gegarandeerd de laagste huurprijs voor je nieuwe kantoor betalen doe je zo!

0

Als echte ‘Hollander’ betaal je natuurlijk niet meer dan strikt noodzakelijk is. Je kijkt goed rond naar de buitenkansjes om een goedkope kantoorruimte te vinden. Maar hoe vind je nou de goedkoopste kantoorruimte in jouw regio? Wees je ervan bewust dat er grote prijsverschillen bestaan binnen de Nederlandse kantorenmarkt. Maar ook wat betreft lokale huurprijzen. In dit blog vertellen wij je alle tips waarmee jij je collega-ondernemers aftroeft!

Zo steekt de huurprijs van kantoorruimte in elkaar

Je kent het wel, over enkele maanden loopt het huurcontract van je kantoor af. De hoogste tijd om jezelf weer te verdiepen in alle tips & tricks om een goedkope kantoorruimte te vinden. Het is hiervoor zinvol om te begrijpen hoe de huurprijs van kantoorruimte is opgebouwd. De huurprijs bestaat (meestal) uit de volgende componenten:

  • Huurprijs per m2 per jaar;
  • Servicekosten / hospitality kosten (per m2 p.j.);
  • Kosten voor eventuele parkeerplaatsen.

De huurprijs betreft een vraagprijs en behoeft daarmee geen verdere toelichting. Op de meest gewilde locaties in Nederland, zoals de Amsterdam Zuidas of een kantoorruimte in het centrum van Rotterdam, bedraagt de huurprijs soms wel 400 euro per m2 per jaar. Vaak ligt de huurprijs echter tussen de €75,- en €150,- per m2 per jaar. De servicekosten daarnaast behoeven wel enige toelichting.

De servicekosten van kantoorruimte simpel uitgelegd

Servicekosten bestaan uit een basis levering en diensten die door de verhuurder voor de huurder worden uitgevoerd. Denk hierbij aan gebouw gebonden kosten zoals:

  • Reparatie aan liften en technische installaties;
  • De levering van gas, water en elektriciteit;
  • Receptiediensten en schoonmaak;
  • Beveiliging van het gebouw;
  • Gemeentelijke heffingen;
  • Administratieve vergoeding over de servicekosten.

Toch zie je ook steeds vaker een geboden totaalprijs. Vooral bij kantoren tot ca. 150 m2. In de totaalprijs zit dan de huurprijs, servicekosten en hospitality kosten. Bij de laatste zijn bijvoorbeeld koffie, thee, vers fruit, internet, kantoorinrichting en vergaderen inbegrepen.

De huur en huurprijs (incl. service- en/of hospitality kosten) van kantoorruimte is niet direct aan wettelijke regelgeving gebonden. Vaak wordt er gekozen voor een ROZ huurcontract, maar evenzo dikwijls wordt er gebruik gemaakt van een variant hierop, of zelfs een summiere SLA. Voor kleinere kantoren kan een SLA overigens prima volstaan.

Besparen op de kosten van kantoorruimte doe je als volg

En dan nu to the point. Hoe bespaar je nou op de kosten van kantoorruimte? Hoe vind je dat voordeligste kantoor in jouw regio? De eerste tip is om niet alleen op basis van huurprijs te vergelijken. Vergelijk ook op basis van de servicekosten. De servicekosten bedragen vaak minimaal 30% van de totale huurprijs.

Omdat er geen wettelijke vereisten zijn opgesteld rondom de servicekosten voor kantoorruimte ontstaat hier ook regelmatig discussie tussen huurder en verhuurder. Dan blijkt dat de verhuurder bijvoorbeeld toch ineens aanvullende kosten doorbelast richting de huurder.

Een tip is om door meerdere verhuurders een huurvoorstel te laten maken, je vergelijkt dan eenvoudig, maar je ziet ook direct waaraan in een huurcontract ontbreekt. Zo vergelijk je op basis van prijs, maar ook op basis van geboden services.

De gouden tip voor het verkrijgen van de laagste huurprijs

Wil je discussies rondom (achteraf) doorbelaste kosten voorkomen? Spreek dan een ‘fixed price’ af. Veel aanbieders van kantoorruimte doen dit al voor met name kleine kantoorruimtes en (flex)werkplekken.

De gouden tip voor het verkrijgen van de hoogste korting op jouw nieuwe kantoor? Eigenaren van gebouwen gebruiken bepaalde rekenmodellen voor de waardebepaling van hun pand. Een korting op de huurprijs over de gehele looptijd is daarmee niet interessant voor de pandeigenaar.

Echter, vaak is een verhuurder wel bereid om een of enkele maanden huurvrij te geven. Het resultaat is hetzelfde, de bereidheid bij de pandeigenaar veel groter. Een extra maand huurvrij heb je zo te pakken! Of je vraagt om een bijdrage in kantoormeubilair / het inbouwpakket. Succes!!

De vele kansen van online marketing

Previous article

Waar kan je goud inwisselen?

Next article

You may also like

More in Handig