Handig

Samenwerken met het lokale poppodium of theater

0

Nederland telt veel theaters en poppodia. Deze hebben een zware tijd achter de rug, maar mogen weer open. Het kan weer een komen en gaan worden van artiesten. En het mooie is: als lokale ondernemer kun je goed met de zalen samenwerken. Jij levert producten en diensten, zij maken reclame op hun vaak aanzienlijke digitale platformen. Hoe gaat dit in zijn werk?

De vele aspecten van een concert

Lokale producten, ze worden op tv en internet steeds vaker genoemd als het gaat om duurzaamheid of modern ondernemerschap. Een samenwerking met een poppodium of theater is een manier om dat zelf toe te passen. Het is al lang geen kwestie meer van een artiest boeken, bierkraan openzetten en klaar. Bij een optreden komt veel meer kijken en jij als lokale ondernemer kan daar een rol in spelen. Wat je ook verkoopt. Enkele voorbeelden: fotografie en video, lokale specialiteiten op het gebied van eten en drinken, kleding, drukwerk, souvenirs.

Vermelding op sociale kanalen

Verkoop je kleding, denk dan eens na over ‘CREW’-shirts voor de vrijwilligers die ‘s avonds achter bar en garderobe staan, met jouw bedrijfsnaam op de mouw. Tijdens evenementen is cashless betalen meer regel dan uitzondering: wie weet kun jij de navigatiebordjes vormgeven als drukker? En dan de artiest zelf: die heeft een zogenaamde rider, een lijst met eisen qua catering. Als cateraar of restauranthouder verzorg je maaltijden en vraag je naast de reguliere prijs ook een vermelding op de sociale kanalen van de concertzaal, die meestal veel volgers heeft. De rider daagt de zalen uit om artiesten op een unieke manier te behagen, opdat ze de stad en het optreden sneller onthouden, erover twitteren en natuurlijk graag nog eens terugkomen. Houdt de artiest van voetbal? Dan is het aardig om een paar sjaaltjes van de lokale trots te sponsoren. Biertjes van een brouwerij uit de buurt gaan er ook altijd wel in.

Namedropping over en weer

Het gegeven dat de poppodia en zalen er alles aan doen om op te vallen bij de artiest, is dus koren op de molen van de lokale ondernemers. Met een beetje mazzel versturen artiesten een tweet dat het er allemaal zo gastvrij en gezellig is. Die namedropping over en weer zorgt voor veel positieve aandacht. Een foto van de slijter die voor pakweg Kim Wilde zijn beste wijnen uit heeft gezocht, een filmpje van de groenteboer die biologische smoothies maakt voor Steel Pulse, dat valt allemaal op. Ga proactief te werk, zoek een verband tussen jouw product en een zaal of artiest en deel je ideeën met de organisatoren. Wie weet wat het voor naamsbekendheid oplevert voor je onderneming.

Detailhandel en horeca maken deel uit van (stads)cultuur

Previous article

Met een gevoelige huid genieten van beautyproducten

Next article

You may also like

More in Handig