Vrijwel iedereen die onderneemt of reclame maakt zal zich bewust zijn van de voordelen van online marketing. Aangezien iedereen op ‘het web’ zit (zeker in tijden van sociale isolatie!) kun je mensen op een laagdrempelige en makkelijke manier bereiken, op alle plekken van de wereld. Maar: is het dan helemaal gedaan met offline marketing? Zeker niet, de juiste combinatie van offline en online marketing is belangrijker dan ooit. Wat is dan nog effectief als het gaat om offline marketing? Wij leggen het je uit.
Marketing anno 2020
Vrijwel alle marketing speelt zich tegenwoordig online af. Instagram advertenties, gesponsorde posts op Facebook, banners op websites, het grote marketing geld gaat hier vaak naartoe. Maar waar marketeers zich soms nog in kunnen vergissen, is dat ze de kracht van offline marketing onderschatten. Offline marketing is namelijk zeker nog belangrijk, al helemaal wanner het in combinatie gebruikt wordt met online marketing.
Wat is er zo effectief aan offline marketing?
Een cadeau geven
Offline marketing blijkt het meest effectief wanneer je mensen verrast met een ‘cadeautje’ – hoe groot of klein ook. Zelfs al geef je ze een setjes stickers mee (zorg dan wel dat deze van goede kwaliteit zijn – laat bijvoorbeeld vinyl stickers drukken), dan is dat alsnog een mooi gebaar. Uit communicatieonderzoek is gebleken dat de grootte van het cadeau niet uit maakt, maar het wel gaat om het idee dat een consument iets ‘krijgt’. Door de wedekerigheidsheuristiek die op dat moment van kracht is, zal de consument ook iets terug willen doen, hoogstwaarschijnlijk in de vorm van een aankoop.
Aandacht
Het blijft bijzonder om in het echt benaderd te worden. Aandacht doet veel met een mens, zeker fysieke aandacht. Helaas is het momenteel door de corona crisis niet helemaal mogelijk om fysiek contact met mensen te hebben, maar hopelijk gauw weer!
Effectiever
Doordat de interactie een stuk persoonlijker is, is deze vrijwel altijd ook een stuk effectiever. Zeg nou zelf: als je aan de telefoon gebeld wordt om geld te doneren voor een goed doel zou je dat waarschijnlijk minder snel doen dan wanneer je met iemand een gesprek hebt gevoerd op straat.
Het beste van beiden
Je kunt er ook voor kiezen om offline marketing en online marketing te combineren, dat is vaak de meest verstandige optie voor een goede marketingstrategie. Doe dat bijvoorbeeld met winacties. Er worden bijvoorbeeld via Instagram of Facebook prijzen weggegeven, dit spreekt het online publiek aan. Wat je moet doen om kans te maken? Koop het product, (offline aankoop) plaats een foto op Instagram of Facebook (online publiek) en tag het bedrijf om kans te maken op de winst. Slim, toch?
Maak offline reclame voor je online kanalen
Combineren van offline en online doe je perfect op deze manier. Wanneer je gebruik maakt van offline reclame, zoals posters, flyers of als je hebt gekozen voor stickers bedrukken, is het belangrijk om ook je online kanalen te noemen. Vermeld dus bijvoorbeeld de naam van je Facebook pagina, of je Instagramnaam, zodat mensen die je offline reclame waarnemen, je makkelijk online kunnen vinden. Zo breng je het beste van beide werelden bij elkaar.