Nauwkeurig voorraad beheren en bijhouden: 5 tips Wanneer je een bedrijf hebt waarbij je veel voorraad beheerd in een groot magazijn of juist heel veel kleine producten hebt zoals schroefjes, is het handig om nauwkeurig je voorraad te beheren en bij te houden. Of je nu een horeca onderneming hebt, een speciaalzaak of een sanitair zaak: met onze 5 tips kun je nauwkeurig je voorraad beheren en bijhouden.
Bekijk de tips snel en maak jouw inventarisatieproces een stuk gemakkelijker.
- Gebruik inventarisatie technologie
Wanneer je nauwkeurig je voorraad wil beheren en bijhouden, is het gemakkelijk om gebruik te maken van inventarisatie technologie. Bijvoorbeeld een bankweegschaal. Met zo een inventarisatie technologie kun je diverse soorten producten afwegen, zodat je weet hoeveel producten je hebt, of hoeveel gewicht je van een product hebt. Er zijn verschillende soorten weegschalen waardoor je die voor verschillende doeleinden kunt gebruiken. - Kies je tellers met zorg
Het belangrijk om met zorg je tellers te kiezen wanneer je gaat inventariseren hoeveel producten je in stock hebt. Zij tellen immers je voorraad en houden dit bij. Natuurlijk kunnen zij gebruik maken van hulpmiddelen zoals bovengenoemde inventarisatie technologie. Maar je zult altijd mensen nodig hebben, die dit proces uitvoeren en bewaken. Kies hiervoor personen uit die hier ervaring mee hebben. Zo weet je zeker dat het goed gaat en blijft je voorraad nauwkeurig! - Plan volledige inventarisaties vooraf in
Wanneer je je voorraad wil gaan inventariseren, is het goed om vooraf een duidelijke planning te maken. Wie zijn er aanwezig bij de inventarisatie? Op welke dag wordt de inventarisatie gedaan? Lukt dat in één dag, of heb je meerdere dagen nodig? Zorg ervoor dat er op de dag(en) van de inventarisatie genoeg ruimte is om de inventarisatie te doen. Het is vervelend wanneer er mensen voor de voeten lopen. Daarnaast is het goed om een overzicht te maken van de benodigde producten, zoals een bankweegschaal, kladpapier en een laptop. - Maak een plattegrond van je winkel en magazijn
Op het moment dat je je inventarisatie moment gaat plannen, is het handig om een plattegrond van je winkel en/of magazijn te maken. Zo heb je overzicht van elk hoekje van de ruimte en kun je op de plattegrond afvinken waar je bent geweest. Zo heb je overzicht van de voortgang en weet je zeker dat je de hele ruimte meeneemt. Dat draagt bij aan de nauwkeurigheid. Als je een stukje van het magazijn vergeet, is je hele telling niet meer bruikbaar. - Voorzie je dozen en schappen van labels
Label je dozen en schappen wanneer je die inventariseert. Label de dozen zodat je in één oogopslag kunt zien wat er in de doos zit en hoeveel stuks/ kilo erin zit. Als je het schap labelt, weet je precies welk product waar staat. Je kunt de dozen en schappen logisch indelen. De producten die bij elkaar horen kunnen naast elkaar in het schap. Is het schap leeg? Dan weet je dat het product uitverkocht is en dat je deze moet bij bestellen.