BlogGeldHuis & Kantoor

Je bedrijf uitbreiden naar de Duitse markt: 4 voordelen

0

Heb je internationale ambities met je bedrijf? Dat is een mooi streven. Veel ondernemers kiezen voor een uitbreiding naar Duitsland. Dit kan voor jouw onderneming ook interessant zijn. In dit artikel ontdek je de voordelen.

Eenvoudige instap

Internationale groei met je bedrijf, daar komt veel bij kijken. Door te starten met een uitbreiding naar Duitsland, kies je voor een relatief eenvoudige instap. Het land is immers in de buurt van Nederland, wat logistiek gezien praktisch is. Daarnaast lijken de Nederlandse en de Duitse cultuur enigszins op elkaar. Weet wel: er zijn toch genoeg verschillen, die je niet wilt onderschatten. Daarom is het verstandig om Duits personeel aan te nemen, zodat de medewerkers de markt goed begrijpen. Een recruiter Duitsland kan het juiste personeel voor jouw bedrijf selecteren. Bedenk van tevoren al welke functies je door Duits personeel wilt laten uitvoeren: wat zijn hierin de juiste strategische stappen?

Interessante markt

De Duitse markt is voor veel ondernemers een interessante markt. Zo heeft Duitsland meer dan 83 miljoen inwoners, wat het de grootste consumentenmarkt van Europa maakt. Daar kunnen veel potentiële klanten tussen zitten. Daarnaast heeft Duitsland een van de sterkste economieën ter wereld, met een hoog bruto binnenlands product (BBP). Dit betekent dat Duitsers relatief veel geld kunnen uitgeven aan producten en diensten. Daarbij zijn veel Duitse consumenten bereid om te betalen voor kwaliteit en betrouwbaarheid, als ze eenmaal vertrouwen hebben in jouw product of dienst. Dat kan je dus meer winst opleveren, als je de uitbreiding slim aanpakt.

Goede ligging

Geografisch gezien heeft Duitsland een goede ligging. Het land ligt centraal in Europa en kent een goede infrastructuur. Vanuit Nederland kun je het land makkelijk en snel bereiken. En via Duitsland heb je weer eenvoudiger toegang tot andere Europese markten, mocht je je bedrijf nog verder willen uitbreiden. Daarnaast zijn er in de EU geen handelsbarrières zoals douanerechten. En heeft Duitsland toegang tot talrijke internationale markten via EU-handelsakkoorden. Het kan interessant zijn om je bedrijf volledig door een Duits team te laten runnen, als je de uitbreiding op grote schaal wilt aanpakken. Ga dan onder andere op zoek naar een directeur Duitsland. Het kan daarbij interessant zijn om personeel aan te nemen met bepaalde specialisaties, bijvoorbeeld op het gebied van engineering of IT. Door hier de juiste stappen in te zetten, haal je nieuwe kennis en talenten binnen.

Betere reputatie

Bedrijven die actief zijn in Duitsland hebben internationaal gezien vaak een goede reputatie. Jouw bedrijfsreputatie kun je dus ook optimaliseren met een uitbreiding. Duitsland staat daarnaast bekend om zijn stabiele zakelijke omgeving, met een sterke focus op langetermijnrelaties. Daar kun je veel aan hebben, bijvoorbeeld bij een verdere uitbreiding van je bedrijf.

Welk voordeel je ook aanspreekt, het kan je veel opleveren om uit te breiden naar Duitsland. Pak de voorbereiding natuurlijk goed aan. Verdiep je in de markt, neem geschikt personeel aan en zorg dat je op de hoogte bent van alle wet- en regelgeving. Zo loopt die uitbreiding straks op rolletjes.

Zo ben je als hobbyklusser helemaal voorbereid

Previous article

Waarom slimme financiële oplossingen essentieel zijn voor ondernemers

Next article

You may also like

More in Blog