Handig

Hoe ga je om met zieke werknemers?

0

De herfst is in volle gang en dat betekent dat je vroeg of laat te maken krijgt met snotterende of grieperige collega’s. Normaal kijken we daar niet zo van op, maar tegenwoordig kun je maar beter voorzichtig zijn. Je wilt natuurlijk niet dat de hele werkvloer straks ziek thuis zit en de zaak onbemand is. Om de zieke een steuntje in de rug te bieden, kun je bijvoorbeeld een fruitmand, balllon of chocolade geven. Na wat uitzieken, zijn ze er dan snel weer bovenop. Het wordt echter een ander verhaal wanneer je te maken krijgt met langdurig zieke werknemers. Dat is voor het bedrijf natuurlijk niet handig, maar voor de persoon in kwestie is het al helemaal niet leuk. Hier lees hoe je zieke werknemers het beste kunt helpen, zodat zij snel weer onderdeel zijn van het team.

Wees attent

Het eerste wat je moet doen als een collega of werknemer zich ziek meldt, is begrip tonen en attent zijn. Om de zieke een steuntje in de rug te bieden, kun je bijvoorbeeld een beterschap kaartje sturen. Vind je een kaartje te afgezaagd? Dan zijn er ook originele cadeaus die je kunt geven. Zoals we hierboven al noemden is een fruitmand bezorgen of een ballon versturen ook zeker een goede optie. Dat is vaak relevanter en leuker om te krijgen als je ziek bent. Wat is nu leuker dan onverwachts een cadeau van je werk te ontvangen. Daarnaast is het niet alleen een origineel cadeau, maar je kunt een zieke collega of werknemer hiermee ook extra steun bieden. Hiermee kun je als werkgever of collega namelijk aangeven dat je aan diegene denkt en hoopt dat ze snel beter worden. Het cadeau dat je aan een werknemer geeft, hangt wel af van je relatie met diegene. Ken je de zieke werknemer persoonlijk minder goed, dan is een fruitmaand een attent cadeau om iemand te geven. Is jullie relatie hechter, dan is het zeker ook een leuk idee om iets persoonlijks te geven als een ballon. Naast een fruitmand of ballon zijn er nog genoeg andere ideeën om te geven. Denk bijvoorbeeld aan een bos bloemen, chocolade, of een ontspanningspakket.

Vraag wat je kunt doen

Het liefst wil je als werkgever natuurlijk direct weten wat een medewerker mankeert en wanneer hij of zij verwacht terug te komen. Helaas mag dit niet volgens de wet. Dat is best lastig, zeker wanneer een werknemer het liefst zijn verhaal deelt en zich snel weer beter wil voelen. Daarom is het belangrijk om als werkgever betrokkenheid te tonen. Dit doe je het beste door te vragen hoe je hem of haar kunt helpen. Wacht niet te lang met het bieden van hulp en bel bijvoorbeeld op de tweede dag even op om te vragen hoe het gaat. Houd regelmatig contact en vraag hoe je kunt helpen en wat diegene fijn zou vinden. Op die manier voelt de werknemer zich gehoord en dat is erg belangrijk in de herstelperiode. Niets is vervelender dan langdurig ziek zijn en er met je werkgever niet over kunnen of durven praten. Dat levert veel stress op en het maakt het herstel niet makkelijker.

Kies niet te snel voor ontslag

Langdurig ziek zijn betekent niet dat diegene nooit meer terugkomt. Als werkgever ga je na een aantal maanden misschien toch nadenken over ontslag, maar vraag jezelf af of dit eerlijk is tegenover de zieke werknemer. Het betekent namelijk niet dat hij of zij nooit meer terugkomt of dat diegene niet meer wil werken. Zelfs wanneer iemand kanker heeft, kan diegene op een dag weer gezond zijn en barsten van de motivatie om weer voor jou aan de slag te gaan. Hij of zij is jou dan eeuwig dankbaar voor het vertrouwen. Daarnaast kost het veel geld om iemand te ontslaan. Dat geld kun je beter investeren in een duurzame relatie door te kijken naar wat iemand nog wél kan.

Wat kan er nog wel?

Door te kijken naar wat iemand nog wél kan, toon je begrip en vertrouwen in de zieke werknemer. Misschien heeft diegene voldoende aan een dag minder werken of kan hij of zij thuis wat administratief werk doen. Wees creatief en start altijd vanuit de vraag ‘hoe kan ik je helpen’? Door te zoeken naar mogelijkheden en kansen, laten jullie beide zien dat de motivatie er absoluut nog is. Dat geeft vertrouwen in de toekomst en in de arbeidsrelatie, wat cruciaal is voor een spoedig herstel.

Maak je winkel toegankelijk voor iedereen

Previous article

7 tips voor de beginnende belegger

Next article

You may also like

More in Handig