Ga je binnenkort van pand veranderen? Of zijn de huidige kantoormeubelen simpelweg aan vervanging toe? Of gooi je het helemaal van een andere boeg en ga je vanuit huis werken? Dan moet er natuurlijk ook gekeken worden naar nieuwe kantoormeubelen. Dat blijkt al snel geen eenvoudige opgave te zijn. Een kantoor inrichten is al niet gemakkelijk, maar het vinden van de juiste meubels lijkt al helemaal onmogelijk. Het aanbod is niet alleen ontzettend groot, maar er zijn ook nog eens heel veel dingen waar je rekening mee moet houden.
Zie je nu al door de bomen het bos niet meer? En kan je wel wat extra hulp gebruiken? Maak dan gebruik van de volgende tips en ontdek hoe je jouw (thuis)kantoor effectief inricht.
Weet wat je nodig hebt
Welke meubels je nodig hebt is voor een groot deel afhankelijk van het beroep dat je uitoefent. Een bureau kopen lijkt vanzelfsprekend, net als een bureaustoel, maar heb je ook nog meer nodig? Ga er eens goed voor zitten en schrijf uit je hoofd op wat je normaal gesproken dagelijks gebruikt of denkt te gaan gebruiken. Goed om hier echt even bij stil te staan. Als je net een eigen bedrijf begint is dit misschien lastig. Want hoe weet je dan wat je nodig hebt? Probeer een grove inschatting te maken en vraag eventueel om advies aan andere ondernemers binnen deze sector.
Wees je ervan bewust dat er altijd nog extra spullen bijgekocht kunnen worden. Als de basis klopt, sta je eigenlijk al met 1-0 voor. Houd wel rekening met de kwaliteit van de meubels. Zit je dagenlang aan een bureau? Dan wil je natuurlijk wel dat je in de juiste houding kunt zitten. Zo voorkom je lichamelijke ongemakken en hou je het werken langer vol. Kies daarom altijd voor ergonomische meubelen. Dit zijn meubelen die een gezonde werkhouding stimuleren. Deze meubels kunnen geheel op maat van de gebruiker worden gemaakt. Dit geldt uiteraard ook voor een thuiskantoor.
Maak een plattegrond van het kantoor
Het zou toch zonde zijn als je allemaal mooie meubels op de kop tikt en deze vervolgens helemaal niet binnen de ruimte passen? Daarom goed om voor het winkelen eerst een plattegrond van het kantoor te maken. Hoeveel ruimte is er? Waar zijn de belangrijkste stopcontacten en lichtpunten? Welke looproutes moeten sowieso vrij blijven? Goed om dit allemaal in te tekenen. Zo voorkom je miskopen en bespaar je een heleboel tijd tijdens het koopproces.
Passend bij het kantoor imago
Ontvang je ook wel eens bezoekers op de locatie? Vergeet dan niet dat de inrichting ook als visitekaartje voor jouw bedrijf dient. Daarom moet deze ook passen bij het kantoor imago. Zijn jullie bijvoorbeeld een heel groen bedrijf? Dan wil je dit ook tonen in je materiaalkeuze. In dit geval kies je dus altijd voor duurzaamheid en plaats je voldoende groen in de kantoorruimte.
Vergeet ook zeker niet om nog een persoonlijke noot toe te voegen aan het kantoor. Dat verhoogt de sfeer en het werkgeluk.