Blog

Organisaties kiezen vaak voor een mix van online en offline reclame 

0

Nog altijd kiest een groot aantal bedrijven voor een mix van online en offline reclame. Dit heeft verschillende redenen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat een consument zo’n zes à zeven contactmomenten met een organisatie nodig heeft, alvorens deze de organisatie voldoende vertrouwt om een product of dienst af te nemen. Logischerwijs hangt dit sterk samen met het type product en de waarde daarvan. Om tot dit aantal contactmomenten te komen kiezen bedrijven zowel voor een investering in hun offline zichtbaarheid, als in de steeds belangrijker wordende online vindbaarheid. Vaak verzorgt een organisatie zelf offline reclame-uitingen, om voor online marketing een ervaren marketing bureau in te kunnen schakelen. Dit heeft verschillende voordelen. 

Online marketing wordt steeds belangrijker

Offline marketing is iets wat bedrijven vaak al jaren gebruiken om lokale consumenten binnen de doelgroep te bereiken. Met online marketing hebben organisaties doorgaans minder ervaring. Daar waar online marketing, met name zoekmachine optimalisatie, steeds belangrijker wordt. Dit hangt samen met het gegeven dat consumenten hun aankopen vaker online doen. Daarbij is de relatie tussen de consument en webwinkel vluchtig geworden; een consument kiest niet langer standaard voor een vertrouwde partij, maar kijkt veel eerder naar het verschil in prijs tussen partijen. Daarbij wordt de zoekmachine gebruikt om snel een webshop te vinden die het gewenste product aanbiedt. Is een webwinkel niet vindbaar bij de eerste drie of vier zoekresultaten? In dat geval is de kans groot dat deze een potentiële consument misloopt. Het inschakelen van een zoekmachine optimalisatie specialist helpt organisaties dit te voorkomen. 

Buiten Nederland kijken met zoekmachine optimalisatie 

Niet alleen is het belangrijk om binnen de Nederlandse zoekmachine gevonden te worden. Er zijn steeds meer organisaties die zich oriënteren op de markten buiten Nederland. Denk aan de Duitse, Belgische en Franse markt. Door middels zoekmachine optimalisatie in te zetten op een goede vindbaarheid in deze landen, kan de afzetmarkt voor een product sterk vergroot worden. Iets wat normaliter een positief effect heeft op de omzet van een organisatie. Daarbij geldt dat het op sommige zoekwoorden makkelijker scoren is in het buitenland, dan in Nederland waar de concurrentie soms moordend is. 

Verschillende vormen van online marketing inzetten 

Online marketing is meer dan zoekmachine optimalisatie alleen. Zo kunnen bedrijven zoekmachine optimalisatie combineren met het periodiek uitbrengen van een nieuwsbrief en bijvoorbeeld met activiteiten op sociale kanalen. Een online marketing bureau heeft de kennis en ervaring in huis om organisaties hierbij te helpen. Zo wordt beetje bij beetje een steeds groter percentage van het beschikbare marketingbudget aan online marketingactiviteiten gealloceerd. Volledig inzetten op online marketing is onverstandig. Er zijn nog steeds grote groepen consumenten, die waarde hechten aan de offline zichtbaarheid van organisaties. Vaak komt dit ook de betrouwbaarheid van een organisatie ten goede; in het bijzonder wanneer je nog een fysieke vestiging hebt. 

Tips voor een vakantie met de auto

Previous article

You may also like

More in Blog