Parkeren

Nationale Parkeertest 2012 + PDF

0

We hebben voor geïnteresseerden die op zoek zijn naar de PDF van de Nationale Parkeertest van 2012 hier de tekst beschikbaar gemaakt + een te downloaden PDF met daarin de bijbehorende cijfers.

Voorwoord

De manier waarop consumenten winkelen verandert. On- en offline winkelen loopt steeds meer door elkaar. Het is dan ook heel belangrijk dat winkelen op de ‘traditionele’ manier zo toegankelijk en prettig mogelijk is. Parkeren is daarbij essentieel. Parkeergarages bepalen de eerste én de laatste indruk, en zijn daarmee het visitekaartje van de winkeliers.

Als winkels steeds minder goed bereikbaar zijn, lijdt de leefbaarheid van de stad of buurt daaronder. De hoogte van het parkeertarief speelt daarin een belangrijke rol. Steeds meer gemeenten en parkeergarages rekenen niet meer af per uur, maar hanteren een andere tijdseenheid. Bijvoorbeeld € 4,00 per 54 minuten in plaats van € 4 per 60 minuten. Niet alleen betaalt de consument nog steeds een oneerlijk tarief, het schept ook nog eens verwarring.

Enkele parkeergarages voeren echter écht eerlijkere en duidelijkere tarieven in; zo kost de parkeergarage Stadhuis-Muziektheater te Amsterdam nu € 0,50 per 8 minuten (€ 3,75 per uur) in plaats van € 4,00 per uur.

Parkeeropbrengsten zijn een belangrijke bron van inkomsten voor gemeenten en een manier om de gaten in de begroting te dichten. Maar parkeertarieven kunnen niet eindeloos verhoogd worden; het aantal bezoekers loopt in sommige steden al terug. Dat is zowel voor winkeliers als voor de gemeente geen wenselijke situatie. Detailhandel Nederland pleit daarom voor eerlijke en duidelijke parkeertarieven: betalen per minuut. De opbrengsten van het parkeren moet door gemeenten bovendien worden geïnvesteerd in de bereikbaarheid van de binnensteden en winkelgebieden.

Harry Bruijniks
voorzitter stuurgroep Vestigingszaken van Detailhandel Nederland

 

Betalen

Wanneer je ergens in een grotere stad in Nederland met je auto naar een winkelgebied gaat in het centrum van de stad, dan betaal je altijd voor het parkeren van je auto. Eén van de punten die meewegen voor de consument bij het kiezen van een winkel of een winkelgebied, is het parkeertarief. Consumenten geven aan dat de tarieven te hoog, onduidelijk en oneerlijk zijn.

Naast de hoogte van de tarieven is vooral het moeten afrekenen per uur of 52 minuten terwijl men bijvoorbeeld maar 30 minuten parkeert een doorn in het oog. Daarbij worden de tarieven verhoogd zonder dat de consument het goed doorheeft; moest eerst bijvoorbeeld € 1,00 per 15 minuten worden betaald, dan wordt dat aangepast naar € 1,00 per 13 minuten. Het is moeilijk tarieven te vergelijken wanneer er verschillende tijdseenheden worden gehanteerd. Er komen wel steeds meer en betere websites waar tarieven kunnen worden vergeleken. Sommige zijn echter niet helemaal up-to-date.

Met parkeren en parkeergeld innen kunnen gemeenten een hoop geld verdienen. Uit onderzoek van RTL Nieuws uit 2011 bleek dat de tien grootste gemeenten samen ruim € 116 miljoen winst maken op betaald parkeren. De omzet van parkeren is € 300 miljoen. Dat is 27% meer dan in 2005, toen de winst € 91 miljoen was. De omzet op de parkeerbegrotingen in de tien grootste gemeenten was toen € 224 miljoen.

De opbrengsten van het parkeren worden door gemeenten vaak toegevoegd aan de algemene middelen, waardoor het parkeren wordt gebruikt als ‘melkkoe’. Zowel gemeenten als commerciële parkeerexploitanten verdienen aan parkeren. Gemeenten kunnen makkelijk hun tekorten op de begrotingen opvullen door de parkeertarieven te verhogen. De commerciële parkeergarages volgen dan al snel. Dat is geen goede stimulans om de tarieven te beperken of de tijdseenheden kleiner te maken.

Parkeertarieven worden te vaak gebruikt om de inkomsten van de gemeenten op pijl te houden in plaats van dat het wordt gebruikt om steden bereikbaar te houden en voor een goede verkeersstroom te zorgen. Dit is een verkapte belastingverhoging en uiteindelijk betaalt de consument de rekening, waardoor de winkelier minder klanten in zijn winkel ontvangt. Wanneer meer blauwe zones of lagere, redelijke parkeertarieven zouden worden gehanteerd, dan krijgt een winkelier meer bezoekers. 5% meer bezoekers kan voor een winkel het verschil betekenen tussen kopje onder gaan of als winkel overleven.

 

Betalen per minuut

Detailhandel Nederland pleit voor eerlijke en transparante parkeertarieven. De tarieven moeten van tevoren kenbaar zijn gemaakt. Bovendien moet het mogelijk zijn om per minuut af te rekenen en niet per uur; de klant moet krijgen waar hij of zij voor betaalt. Als je één uur en één minuut parkeert, behoor je te betalen voor één uur en één minuut en niet voor twee uur. De tarieven worden ook onduidelijk wanneer je per 57 of 48 minuten dient af te rekenen.

In verschillende steden wordt het ‘parkeren per minuut’ ingevoerd. Het probleem daarbij is echter dat dan de tarieven worden verhoogd. In Groningen werd eerst € 1,80 per 50 minuten betaald, nu is dat € 0,40 per 10 minuten. Dat betekent echter wel dat omgerekend het uurtarief van € 2,16 naar € 2,40 is gestegen. Waar je eerst teveel betaalde wanneer je één uur en één minuut parkeerde, betaal je nu teveel omdat de tarieven worden verhoogd. Dat terwijl eerlijke en transparante tarieven bijdragen aan een goed winkelklimaat: dus niet € 2,50 per 57 min, maar € 0,04 per minuut.

In 17 parkeergarages reken je af middels een tijdseenheid van tussen de 40 en 59 minuten. Dat zijn hele onlogische rekeneenheden en er wordt mee gespeeld om het tarief op te schroeven. 43% van de onderzochte parkeergarages (32 van de 75) hebben de tarieven verhoogd ten opzichte van vorig jaar. De enige parkeergarage die zijn tarieven heeft verlaagd, is het Stadhuis-Muziektheater te Amsterdam. Daar heeft de gemeente doelbewust parkeren per 8 minuten ingevoerd én de tarieven verlaagd. De tarieven in Breda zijn echter met 25% verhoogd: van € 1,60 per uur naar € 2 per uur.

Zeker gezien de huidige economische situatie zou men verwachten, dat meer gemeenten hun best doen om de bezoekers naar de stad te krijgen. Detailhandel Nederland pleit ervoor dat over vijf jaar overal in Nederland parkeren per minuut is ingevoerd. Het is technisch mogelijk en de consument betaalt alleen voor wat hij afneemt. Amsterdam geeft daarbij een goed voorbeeld.

Betaalmiddelen

Eén van de redenen die door parkeergarages wordt gegeven voor het betalen per 57 of 48 minuten, is dat er dan met een rond bedrag kan worden afgerekend.

De parkeergarages geven aan dat het wenselijker zou zijn bij een tarief van € 2,00 per uur en een prijsstijging van 3,3%, de tarieven aan te passen naar € 2,00 per 58 minuten dan naar € 2,07 per uur. Deze kwesties zijn echter allemaal veel gemakkelijker op te lossen door parkeren per minuut toe te passen. Bovendien zijn er nu al veel garages waar niet-afgeronde tarieven gelden.

Ook hoeven bedragen niet afgerond te zijn wanneer in een parkeergarage met pin, chipknip en creditcard kan worden afgerekend. Het is onhandig als een consument bij het ophalen van de auto ontdekt dat er niet gepind kan worden en hij geen kleingeld bij zich heeft. Zeker wanneer er grotere bedragen moeten worden afgerekend, is dit onhandig.

Pin is de makkelijkste, veiligste en goedkoopste manier van betalen. In veel van de geteste parkeergarages in de grotere steden is het mogelijk om met de pinpas te betalen. Echter, in ruim 20% van de parkeergarages in de centra van de grote steden kan nog niet met pin worden betaald. Detailhandel Nederland pleit ervoor dat overal met pin kan worden betaald.

 
Tarieven
Bedrag 2012Tijdseenheid 2012Omgerekend per uur 2012Omgerekend per uur 2011Omgerekend per uur 2010Eén uur en één minuutPeriode gratisBijzonderheden
AlmereKrakelinggarage€ 0,5016 min.€ 1,88€ 1,76€ 1,58€ 2,00nee
Hospitaalgarage€ 0,5016 min.€ 1,88€ 1,76€ 1,58€ 2,00nee
AmersfoortKoestraat€ 1,5048 min.€ 1,88€ 1,88€ 2,00€ 3,00nee
Soeverein€ 2,10 / € 1,10 / € 160 / 30 / 1 min.€ 2,10€ 2,10€ 2,00€ 3,20neeEerste uur €2,10. Volgende half uur €1,10, daarna €1,00 per half uur. Betalen per minuut met aparte pas.
AmsterdamDe Kolk€ 4,0049 min.€ 4,90€ 4,62€ 4,67€ 8,00nee
Dam/Bijenkorf€ 4,0050 min.€ 4,80€ 4,44€ 4,21€ 8,00nee
Stadhuis Muziektheater€ 0,508 min.€ 3,75€ 4,00€ 4,00€ 4,00nee
Waterlooplein€ 5,00 / € 1,0060 / 12 min.€ 5,00€ 5,00€ 4,00€ 6,00neeEerste uur kost € 5,00. Daarna € 1,00 per 12 min.
Centre€ 2,5030 min.€ 5,00€ 5,00€ 4,21€ 7,50neeBij van tevoren reserveren via internet €20 voor 24 uur.
Oosterdok Centrum€ 4,0060 min.€ 4,00€ 4,00€ 4,00€ 8,00nee
Markenhoven€ 4,0060 min.€ 4,00€ 4,00€ 4,00€ 8,00nee
The Bank€ 4,80 / € 0,0860 / 1 min.€ 4,80€ 4,80€ 9,60neePer uur kost het €4,80. Wanneer je met je mobiele telefoon betaalt en stadspasparkeren dan betaal je per minuut € 0,08
ApeldoornOranjerie€ 2,0056/48 min.€ 2,14 / €2,50€ 2,14 / €2,50€ 2,00€ 4,00neePiektarief €2,00 per 48 minuten, daltarief €2,00 per 56 minuten.
Marktplein€ 0,5013 min.€ €2,00 / €2,31€1,88 / €2,31€ 1,76€ 2,50nee
ArnhemLangstraat€ 0,3610 min.€ 2,16€ 2,16€ 2,002.52
Musis€ 0,3610 min.€ 2,16€ 2,16€ 2,00€ 2,52nee
AssenTorenlaan€ 0,5016 min.€ 1,88€ 1,67€ 1,36€ 2,00nee
Triade€ 0,5016 min.€ 1,88€ 1,67€ 1,36€ 2,00nee
BredaDe Barones€ 0,5015 min.€ 2,00€ 1,60€ 1,40€ 2,50nee
Chasséparking€ 0,5015 min.€ 2,00€ 1,60€ 1,40€ 2,50nee
Den BoschSt. Jospehstraat€ 2,2060 min.€ 2,20€ 2,00€ 2,00€ 4,40nee
Wolvenhoek€ 2,2060 min.€ 2,20€ 2,00€ 2,00€ 4,40nee
Den HaagPlein€ 1,3030 min.€ 2,60€ 2,60€ 2,60€ 3,90nee
Bijenkorf€ 2,5060 min.€ 2,50€ 2,50€ 2,50€ 5,00nee
Markthof€ 2,5060 min.€ 2,50€ 2,50€ 2,00€ 5,00nee
City Parking€ 2,5060 min.€ 2,50€ 2,50€ 2,50€ 5,00nee
Grote Markt€ 3,0060 min.€ 3,00€ 3,00€ 3,00€ 6,00nee
Muzenplein€ 3,0060 min.€ 3,00€ 3,00€ 2,50€ 6,00nee
Spui/Centrum€ 0,5012 min.€ 2,50€ 2,50€ 2,22€ 3,00Nee
Stadhuis/Centrum€ 2,2060 min.€ 2,20€ 2,20€ 2,20€ 4,40nee
Turfmarkt€ 1,1030 min.€ 2,20€ 2,20€ 2,20€ 3,30nee
Noordeinde€ 3,0060 min.€ 3,00€ 3,00€ 3,00€ 6,00nee
DordrechtVeemarkt€ 1,5060 min.€ 1,50€ 1,00€ 1,00€ 3,00nee
Visstraat€ 1,5060 min.€ 1,50€ 1,50€ 1,00€ 3,00nee
EindhovenHeuvel Galerie€ 1,0027 min.€ 2,22€ 2,00€ 2,00€ 3,00nee
Kennedyplein€ 1,0030 min.€ 2,00€ 2,00€ 2,00€ 3,00nee
EnschedeVan Heek€ 2,20 – 0,2060 min, daarna per € 0,20€ 2,20€ 2,10€ 1,90€ 2,40nee
Irene€ 2,20 – 0,2060 min, daarna per € 0,20€ 2,20€ 2,10€ 1,90€ 2,40nee
GroningenCentrum€ 0,4010 min.€ 2,40€ 2,16€ 2,04€ 2,80nee
HaarlemKamp€ 1,0029 min.€ 2,07€ 2,00€ 2,00€ 3,00nee
Houtplein€ 1,0029 min.€ 2,07€ 2,00€ 2,00€ 3,00nee
Raaks€ 1,0029 min.€ 2,07€ 2,00€ 3,00nee
HoofddorpVier Meren€ 0,30 – €2,5030 min.€ 0,60 – 2,50€ 0,60 – 2,50€ 0,60 – 2,50€ 1,00nee0 – 30 min. € 0,30, 31 – 60 min. € 0,60, 61 – 90 min. € 1,00, 91 – 120 min. € 2,50. Elk volgend uur of gedeelte ervan € 2,50
Centrumgarage€ 0,5027 min.€ 1,11€ 1,11€ 1,00€ 1,50nee
LeeuwardenKlanderij€ 0,104 / 6 / 12 min.€1,50 – €0,50€ 1,20€ 1,20€ 1,60neeHet eerste uur kost €1,50, daarna wordt het tarief per uur lager.
Hoeksterend€ 0,104 / 6 / 12 min.€1,50 – €0,50€ 1,20€ 1,20€ 1,60neeHet eerste uur kost €1,50, daarna wordt het tarief per uur lager.
Zaailand€ 0,103 / 4 / 6 / 12 min.€ 2,00 – €0,50€ 2,10neeHet eerste uur kost €2,00, daarna wordt het tarief per uur lager.
MaastrichtPlein 1992€ 2,2060 min.€ 2,20€ 2,20€ 2,05€ 4,40nee
Vrijthof€ 2,2060 min.€ 2,20€ 2,20€ 2,05€ 4,40nee
MiddelburgGeere€ 0,021 min.€ 1,20€ 1,20€ 1,00€ 1,22
Kousteensedijk€ 0,021 min.€ 1,20€ 1,20€ 1,00€ 1,22
NijmegenKelfkensbos€ 0,236 min.€ 2,35€ 2,15 / € 2,35€ 2,10€ 2,53nee
Mariënburg€ 0,236 min.€ 2,35€ 2,15 / € 2,35€ 2,10€ 2,53nee
RotterdamLijnbaan€ 2,5050 min.€ 3,00€ 3,00€ 2,78€ 5,00nee
Bijenkorf€ 2,5050 min.€ 3,00€ 3,00€ 2,78€ 5,00nee
Beursplein€ 2,5050 min.€ 3,00€ 3,00€ 2,78€ 5,00nee
Westblaak€ 2,0045 min.€ 2,67€ 2,67€ 2,40€ 4,00
Weena€ 2,50 / € 2,0050 / 60 min.€ 3,00 / € 2,00€ 2,78€ 2,78€ 5,00 / € 4,00neePiektarief €2,50 per 50 minuten, daltarief €2,00 per 60 minuten
Plaza€ 2,0060 min.€ 2,00€ 2,00€ 2,00€ 4,00nee
Groothandelsgebouw€ 2,5060 min.€ 2,50€ 2,50€ 2,50€ 5,00nee
WTC – V&D;€ 2,8060 min.€ 2,80€ 2,78€ 2,60€ 5,60 – € 6,00nee€2,80 per uur dagtarief en €3,00 per uur nachttarief.
Schouwburgplein€ 2,0046 min.€ 2,61€ 2,50€ 2,35€ 4,00nee
TilburgLouis Bouwmeesterplein€ 1,5020 / 4 min.€ 1,50€ 1,40€ 1,40€ 1,60neeStarttarief van €0,50. Daarna gaat het tarief per €0,10 omhoog.
Koningsplein€ 1,6019 / 4 min.€ 1,60€ 1,60€ 1,60€ 1,70neeStarttarief van €0,50. Daarna gaat het tarief per €0,10 omhoog.
UtrechtParkeergarage Hoog Catharijne (Radboud)€ 0,5010 min.€ 3,00€ 2,60€ 2,60€ 3,50
Kruisstraat€ 2,0056 min.€ 2,14€ 2,14€ 2,14€ 4,00nee
Paardenveld€ 2,5060 min.€ 2,50€ 2,50€ 2,20€ 5,00nee
Galgenwaard€ 2,0052 min.€ 2,31€ 2,31€ 2,22€ 4,00nee
Grifthoek€ 1,5560 min.€ 1,55€ 1,50€ 1,50€ 3,10neeBetalen per minuut, afgerond op 10 cent wanneer contant betaald wordt.
La Vie€ 2,5054 / 48 min.€ 2,78 / € 3,13€ 2,78 / € 3,53€ 2,63€ 5,00neePiektarief €2,50 per 48 minuten, daltarief €2,50 per 54 minuten
Springweg€ 0,6010 min.€ 3,60€ 3,20€ 3,20€ 4,20nee
ZaanstadRozenhof€ 1,5047 min.€ 1,91€ 1,91€ 1,91€ 3,00nee
Hermitage€ 1,5047 min.€ 1,91€ 1,91€ 3,00nee
ZoetermeerAmsterdamsestraat€ 1,5054 min.€ 1,67€ 1,61€ 1,61€ 3,00eerste drie uur gratis
Luxemburglaan€ 1,5054 min.€ 1,67€ 1,61€ 1,61€ 3,00eerste drie uur gratis
Betaalmiddelen
muntbriefpinchipcredit cardmobiele telefoonandersBetaalautomaten buiten gebruik?
AmersfoortKoestraatxxxxx
SoevereinxxxxxAparte pas voor betalen per minuut
AmsterdamDe Kolkxxxxxx
Dam/Bijenkorfxxxxxx
Stadhuis Muziektheaterxxxxx
Waterloopleinxxxxx
Centrexxxxx
Oosterdok Centrumxxxxx
Markenhovenxxxxx
The BankxxxxxxKentekenherkenning
ApeldoornOranjeriexxxxxx
Marktpleinxxxxx
ArnhemLangstraatxxxxxxTijdelijk een betaalautomaat buiten gebruik.
Musisxxxxxx
AssenTorenlaanxxxx
Triadexxxxx
BredaDe Baronesxxx
Chasséparkingxxxx
Den BoschSt. Jospehstraatxxx
Wolvenhoekxxx
Den HaagPleinxxxxxNiet iedere betaalautomaat accepteert contant geld.
Bijenkorfxxxxxx
MarkthofxxxxEén betaalautomaat accepteert alleen contant geld.
City Parkingxxxxxx
Grote Marktxxxxxx
MuzenpleinxxxxxxChipknip/creditcard bij inrit stuk.
Spui/Centrumxxxxx
Stadhuis/Centrumxxxxx
TurfmarktxxxxNiet iedere betaalautomaat accepteert contant geld.
NoordeindexxxxxEén betaalautomaat is kapot. Dit is aangegeven met een A4-tje.
DordrechtVeemarktxxxx
Visstraatxxxx
EindhovenHeuvel Galeriexxxxxx
Kennedypleinxxxx
EnschedeVan Heekxxxx
Irenexxxx
GroningenCentrumxxxxx
HaarlemKampxxxx
Houtpleinxxxx
Raaksxxxxx
HoofddorpVier Merenxxxx
Centrumgaragexxx
LeeuwardenKlanderijxxxx
Hoeksterendxxxx
Zaailandxxxx
MaastrichtPlein 1992xxxxxx
Vrijthofxxxxxx
MiddelburgGeerexxx
Kousteensedijkxxx
NijmegenKelfkensbosxxxxTijdelijk niet pinnen bij een automaat.
Mariënburgxxxxx
RotterdamLijnbaanxxxxx
Bijenkorfxxxxxx
Beurspleinxxxxxx
Westblaakxxxxx
Weenaxxxxxx
Plazaxxx
Groothandelsgebouwxxxx
WTC/v&d;xxxxx
Schouwburgpleinxxxxx
TilburgLouis Bouwmeesterpleinxxxx
Koningspleinxxxx
UtrechtParkeergarage Hoog Catharijne (Radboud)xxxxxNiet iedere betaalautomaat accepteert contant geld.
Kruisstraatxxxxx
Paardenveldxxxx
Galgenwaardxxxxxx
Grifthoekxxxx
La Viexxxxxx
Springwegxxxxx
ZaanstadRozenhofxxxxxx
Hermitagexxxxxx
ZoetermeerAmsterdamsestraatxxx
Luxemburglaanxxx

Bereikbaarheid

Winkeliers proberen zo gastvrij en toegankelijk als mogelijk te zijn zodat mensen naar hun winkel kunnen komen. Daar hoort ook bij dat consumenten die met de auto komen, makkelijk naar een winkelgebied kunnen rijden en hun auto op straat of in een parkeergarage zetten die goed te bereiken is. Dat betekent onder andere dat de wegen niet vaststaan door files en door automobilisten die een parkeerplek zoeken.

Wanneer een consument met de auto naar een stad gaat om te winkelen, dan moet hij of zij de parkeergarages makkelijk kunnen vinden. Ook wanneer men niet bekend is in de stad. Een goede routering door verwijsborden is daarbij essentieel. Bij enkele steden wordt vanaf de snelweg de parkeerroute al aangegeven. Vanaf het binnenkomen van de stad moet worden aangegeven wat de parkeerroute is en of de parkeergarage nog ruimte heeft. Wanneer dit laatste niet gebeurt bestaat de kans dat de automobilist weliswaar bij de parkeergarage is aangekomen, maar dan blijkt deze vol te zijn. Zeker wanneer de automobilist geen alternatieven kent, is dat zeer onpraktisch.

Sommige gemeenten, zoals Maastricht, hebben een website met actuele parkeerinformatie uit het Parkeerroute Informatie Systeem (PRIS). Bezoekers van de stad kunnen op de borden langs de weg en via de website zien waar vrije parkeerplaatsen zijn. Bovendien geeft de website aan of parkeerfaciliteiten vol of leeglopen.

In Amersfoort, Amsterdam en Zaanstad was de doorstroming op het moment van het testen onvoldoende. Ook in Groningen duurde het lang voordat de parkeergarage bereikt was.

24 garages waren niet goed aangegeven. De borden wijzen bijvoorbeeld onduidelijk of te laat aan waar de parkeergarage is. 34 garages geven niet of te laat aan hoeveel plaatsen beschikbaar zijn in de garage. 5 garages geven niet aan of er überhaupt nog plaats is om te parkeren in de garage.

 
Bereikbaarheid
DoorstromingTijd van afslag naar eerste garage (minuten)Routering stadVrij/volAantal plaatsen vrij aangegeven
AlmereKrakelinggarage3133jaja
Hospitaalgarage3jaja
AmersfoortKoestraat2162jaja
Soeverein2jaja
AmsterdamDe Kolk12janee
Dam/Bijenkorf3janee
Stadhuis Muziektheater222janee
Waterlooplein1janee
Centre1janee
Oosterdok Centrum3janee
Markenhoven2janee
The Bank1janee
ApeldoornOranjerie484jaja
Marktplein3jaja
ArnhemLangstraat3102janee
Musis4janee
AssenTorenlaan442janee
Triade4jaja
BredaDe Barones3103janee
Chasséparking4janee
Den BoschSt. Jospehstraat483jaja
Wolvenhoek3jaja
Den HaagPlein4jaja
Bijenkorf2jaja
Markthof3jaja
City Parking3jaja
Grote Markt4jaja
Muzenplein384jaja
Spui/Centrum3jaja
Stadhuis/Centrum3jaja
Turfmarkt3jaja
Noordeinde2jaja
DordrechtVeemarkt445janee
Visstraat5janee
EindhovenHeuvel Galerie4134jaja
Kennedyplein4jaja
EnschedeVan Heek494neenee
Irene3jaja
GroningenCentrum3302janee
HaarlemKamp3janee
Houtplein3jaja
Raaks383jaja
HoofddorpVier Meren393neenee
Centrumgarage3neenee
LeeuwardenKlanderij2janee
Hoeksterend484janee
Zaailand3janee
MaastrichtPlein 19923jaja
Vrijthof3123jaja
MiddelburgGeere584janee
Kousteensedijk4janee
NijmegenKelfkensbos534jaja
Mariënburg3janee
RotterdamLijnbaan484jaja
Bijenkorf2jaja
Beursplein4jaja
Westblaak4jaja
Weena3jaja
Plaza4jaja
Groothandelsgebouw2janee
WTC/v&d;3jaja
Schouwburgplein2janee
TilburgLouis Bouwmeesterplein371janee
Koningsplein1janee
UtrechtParkeergarage Hoog Catharijne2jaja
Kruisstraat3jaja
Paardenveld3jaja
Galgenwaard3jaja
Grifthoek2jaja
La Vie3jaja
Springweg2jaja
ZaanstadRozenhof2neenee
Hermitage272neenee
ZoetermeerAmsterdamsestraat4janee
Luxemburglaan374janee

Veiligheid

Vaak gaan mensen winkelen of boodschappen doen omdat ze dat leuk vinden. Wanneer je je auto ergens parkeert, dan moet je het idee hebben dat je auto daar veilig staat. Bovendien moet de bezoeker zich in de parkeergarage ook prettig en veilig voelen. Dat betekent dat het er schoon moet zijn, maar ook dat er voldoende verlichting is en dat er camera’s en bewaking aanwezig zijn.

Parkeergarages zijn vaak grote betonnen gebouwen of ze zitten ergens onder de grond. Er moet daarom voldoende verlichting zijn; geen donkere hoeken en de betaalautomaat moet te zien zijn door de medewerkers of door camera’s. Deze camera’s moeten ook zichtbaar zijn opgehangen, zodat er een preventieve werking vanuit gaat. Positief: in de parkeergarage van het stadhuis in Den Haag werd de onderzoeker aangesproken door de bewaking.

In 17 van de onderzochte garages was er onvoldoende verlichting of waren delen van de garage te donker. In 32 garages zagen de onderzoekers niet zichtbaar extra camera’s verspreid door de parkeergarage, naast de camera’s bij de (voetgangers)in- en uitgang en de betaalautomaat. Bij veel van deze garages was er ook geen medewerker aanwezig. De betaalautomaten zijn over het algemeen wel goed verlicht; slechts bij 4 automaten was het te donker. Garage Oranjerie te Apeldoorn is een voorbeeld van een garage die een onveilig gevoel geeft; enkele lampen zijn kapot en ook de betaalautomaat is slecht verlicht.

Veiligheid
Verlichting AlgemeenVerlichting betaalautomatenMedewerker aanwezigKantoorCamera voetgangersuitgangCamera betaalautomaatOverige camera’s
AlmereKrakelinggarage43neeneejajanee
Hospitaalgarage43neeneejajaja
AmersfoortKoestraat34jajajajanee
Soeverein44jajajajaja
AmsterdamDe Kolk12neenee, nog in aanbouwjajaja
Dam/Bijenkorf33jajajajaja
Stadhuis Muziektheater44jajajajaja
Waterlooplein23jajajajaja
Centre33jajajajaja
Oosterdok Centrum45jajajajaja
Markenhoven33jajajajaja
The Bank33jajajajaja
ApeldoornOranjerie22jajajajaja, richting uitgang en in garage
Marktplein44jajajajaja, bij kantoortje
ArnhemLangstraat33jajajajanee
Musis33jajajajanee
AssenTorenlaan44neejajajanee
Triade44neenejajanee
BredaDe Barones23neejajajanee
Chasséparking34jajajajaja
Den BoschSt. Jospehstraat23neejajajaja
Wolvenhoek33neejajajaja
Den HaagPlein44jajajajaja, gericht op lanen en inrit
Bijenkorf34neeneejajaja, meerdere camera’s gericht op lanen en inrit
Markthof54neeneeneejanee
City Parking34jajaneejaja, inrit
Grote Markt34jajajajaja, gericht op lanen en inrit
Muzenplein33jajajajaja, gericht op lanen en inrit
Spui/Centrum34jajajajanee
Stadhuis/Centrum44jajajajaja, gericht op lanen
Turfmarkt33jajajajaja, inrit
Noordeinde23jajaneejanee
DordrechtVeemarkt24neejajajanee
Visstraat24neejajajanee
EindhovenHeuvel Galerie44JajajaJaja, gericht op de lanen en bij inrit
Kennedyplein44JaJaneejaJa, gericht op de lanen
EnschedeVan Heek55jajajajaja, verschillende plekken
Irene45jajajaneenee
GroningenCentrum23neejajajanee
HaarlemKamp22neeneejajanee
Houtplein23jajajajanee
Raaks34neeneejajanee
HoofddorpVier Meren55jajajajaja, op lanen
Centrumgarage44jajajajaja, op lanen
LeeuwardenKlanderij23jajajajaja
Hoeksterend33jajajajaja
Zaailand33jajajajaja
MaastrichtPlein 199244jajajajaja
Vrijthof44jajajajaja
MiddelburgGeere34neejajajaja
Kousteensedijk43jajajajaja
NijmegenKelfkensbos45jajajajaja, verdeeld, vooral bij uitgang
Mariënburg44jajajajaja, lift op verschillende verdiepingen
RotterdamLijnbaan44jajajajanee
Bijenkorf45neejajajanee
Beursplein34neejajajanee
Westblaak34jajajajanee
Weena55jajajajanee
Plaza23neeneejajanee
Groothandelsgebouw44janeejajanee
WTC/v&d;24neeneejajanee
Schouwburgplein45jajajajanee
TilburgLouis Bouwmeesterplein24neejajajanee
Koningsplein45jajajajaja, door hele garage heen
UtrechtParkeergarage Hoog Catharijne44neeneejajaja, inrit en uitrit
Kruisstraat23neejajajaja, op lanen
Paardenveld33neeneejajanee
Galgenwaard33jajajajaja, bij de inrit zie je jezelf
Grifthoek44neejajajaja, ook in trappenhuis
La Vie34jajajajanee
Springweg33jajajajanee
ZaanstadRozenhof44jajajajaja, bij de liften
Hermitage44jajajajanee
ZoetermeerAmsterdamsestraat33neeneeneejanee
Luxemburglaan22neeneejajaja, bij de inrit

Voorzieningen

De parkeergarage is vaak het eerste en het laatste dat de consument van een winkelgebied ziet. Daarom is behalve het tarief ook van belang dat de garage goed onderhouden wordt en dat het er netjes en opgeruimd is. De parkeergelegenheid geldt voor consumenten die met de auto komen als hét visitekaartje van de winkeliers.

De inrichting van de garage en bepaalde basis-faciliteiten zorgen ervoor dat de parkeergarage een prettige plek is om je auto achter te laten. Het is voor bezoekers vervelend om een fiks bedrag te betalen voor een paar vierkante meter om de auto te stallen, terwijl het in de garage stinkt en er rommel ligt. Krijgt men ook wat service betreft een beetje waar voor zijn geld? In de parkeergarages is onder andere onderzocht of een garage niet te krap is, of er rommel ligt en of het er onfris ruikt. Ook is gekeken naar aanwezige invalideplekken.

In sommige garages draait er muziek op de achtergrond en ziet het er opgeknapt uit. Andere garages hebben krappe opritten en veel palen die in de weg staan bij het parkeren. 16 van de onderzochte garages zijn krap. Groningen Centrum is voor grote auto’s echt te nauw. Veel mensen mijden krappe, donkere garages omdat ze hun auto niet willen beschadigen.

Het is ronduit teleurstellend wanneer een garage onfris ruikt. Het maakt ook een onprettige indruk als een garage slecht is onderhouden, bijvoorbeeld wanneer lampen kapot zijn en het toilet niet bruikbaar is. In Almere hangen er bordjes die verwijzen naar een gedeelde parkeerservice. De bewegwijzering van de diverse garages kwam echter volgens de onderzoeker nergens op uit.

In 17 van de garages scoort het trappenhuis een onvoldoende door rommel of andere viezigheid. Veder blijkt uit de test dat er in 20 garages veel zwerfvuil ligt. In 6 garages stinkt het. Hierdoor zijn parkeergarages onaangename plekken om te verblijven. Zo zijn de parkeergarages Langstraat in Arnhem en Hoeksterend te Leeuwarden vies en scoren ze slecht in de test.

Zwerfvuil en geur
ZwerfvuilGeurTrappenhuis en lift schoonVoetgangersuitgang makkelijk te vindenAangeven centrum/winkelgebiedInvalide-parkeer-plekkenBescherming aan palenKrappe/ruime parkeergarage
AlmereKrakelinggarage33344janee4
Hospitaalgarage34344janee4
AmersfoortKoestraat33332jaja3
Soeverein54442janee4
AmsterdamDe Kolk34221janee3
Dam/Bijenkorf33441jaja3
Stadhuis Muziektheater43455janee3
Waterlooplein24333janee1
Centre33331janee4
Oosterdok Centrum55451janee4
Markenhoven22334neenee3
The Bank33443neeja2
ApeldoornOranjerie53454janee3
Marktplein33245janee3
ArnhemLangstraat22222neenee2
Musis33344neenee2
AssenTorenlaan42343janee3
Triade44454janee4
BredaDe Barones23221janee2
Chasséparking34221janee4
Den BoschSt. Jospehstraat23213jaja2
Wolvenhoek33333janee2
Den HaagPlein44545janee3
Bijenkorf24nvt45neenee4
Markthof13123janee2
City Parking24234neenee3
Grote Markt43455janee4
Muzenplein43245janee3
Spui/Centrum43443janee3
Stadhuis/Centrum43443janee3
Turfmarkt33333neenee3
Noordeinde33344neenee2
DordrechtVisstraat24233neenee3
Veemarkt44443janee3
EindhovenHeuvel Galerie44445janee3
Kennedyplein34334janee4
EnschedeVan Heek54455janee5
Irene44334janee3
GroningenCentrum34123janee1
HaarlemKamp43325neenee2
Houtplein23322janee4
Raaks23244janee4
HoofddorpVier Meren44445janee4
Centrumgarage44445janee3
LeeuwardenKlanderij24433neenee3
Hoeksterend14222janee3
Zaailand23333janee3
MaastrichtPlein 199244444jaja3
Vrijthof55443janee4
MiddelburgGeere22332neenee4
Kousteensedijk33332janee4
NijmegenKelfkensbos54454janee4
Mariënburg44433janee2
RotterdamLijnbaan14443neenee2
Bijenkorf44544janee3
Beursplein23233janee3
Westblaak44244janee3
Weena54344janee3
Plaza43344janee2
Groothandelsgebouw44443janee3
WTC/v&d;33253janee3
Schouwburgplein42343janee4
TilburgLouis Bouwmeesterplein34432janee3
Koningsplein54554janee4
UtrechtParkeergarage Hoog Catharijne43433janee4
Kruisstraat43nvt32neenee4
Paardenveld43432janee3
Galgenwaard23334janee4
Grifthoek44432janee3
La Vie44445janee2
Springweg34432janee3
ZaanstadRozenhof43345Janee3
Hermitage53344janee4
ZoetermeerAmsterdamsestraat32344janee2
Luxemburglaan23244janee3
BijzonderhedenAlgemene indrukBijzonderheden, wat valt op?
AlmereKrakelinggarageVrij nieuwe garage. Diverse garages bij elkaar in de buurt. Goed verlicht, vrij open, dus ook veel frisse buitenlucht.Parkeerservice is niet te vinden, bewegwijzering komt nergens op uit.
HospitaalgarageZowel binnen als buiten parkeergelegenheid, verlichting goed, ziet er vrij nieuw uit.Parkeerservice is niet te vinden, bewegwijzering komt nergens op uit. Oplaadplekken voor een elektrische auto. Muziek in de garage.
AmersfoortKoestraatZiet er goed uit.Hoog, heeft een on site reparatiedienst voor autoruitschade.
SoevereinGoed, vrij schoon. Ingewikkeld tariefsysteem.Hoog, operamuziek op de achtergrond. Uitrijroute niet erg duidelijk aangegeven.
AmsterdamDe KolkZeer donkere garage, maar nog in aanbouw dus dat kan veranderen.Goede ventilatie, zeer slechte verlichting (lampen doen het niet). Als de garage af is wellicht de overige issues opgelost.
Dam/BijenkorfGarage ok. Uitgangen richting Bijenkorf schoon.Wegdek lanen in zeer slechte staat.
Stadhuis MuziektheaterGoede garage midden in het centrum.Er is muziek. De trap in de parkeergarage naar het stadhuis is erg mooi. Betalen per 8 minuten.
WaterloopleinRedelijk. Zou wat schoner mogen zijn.Vakken zeer krap.
CentreGoede garage.Laag.
Oosterdok CentrumZeer nette garage.Klassieke muziek.
MarkenhovenRedelijk. Zou wat schoner mogen.
The BankRedelijke garage. Veel service.Mogelijkheid om met een abonnement per minuut te betalen.
ApeldoornOranjerieEen redelijke garage, maar erg verouderd.Sommige lampen doen het niet, belijning op loopvlakken weggesleten, rustige muziek, aparte loopvlakken, slechte verlichting bij betaalautomaat.
MarktpleinNette garage, ruime vakken.Mindervalide parkeerplaatsen goed aanwezig.
ArnhemLangstraatRedelijke garage, alles aanwezig.Een minder nette indruk van de garage. Bijvoorbeeld plaatsing van bordjes etc.
MusisGoede garage, ligt op de rand van het winkelcentrum en goed doorlopende wegen.Wat smalle en lange toerit.
AssenTorenlaanNette, kleine garage.Een lastig te vinden inrit.
TriadeNieuwe, nette garage, boven supermarkt, goed bereikbaar.Ruim, goed bereikbaar met winkelwagen via speciale roltrap.
BredaDe BaronesOude smerig ogende garage.Krap en rijroute onhandig. Twee richtingen in de lanen. Daardoor moet je soms achteruit rijden.
ChasséparkingAangename garage.Oogt een beetje rommelig door werkzaamheden. Wordt vernieuwd met o.a. andere betaalautomaten met meer betaalopties.
Den BoschSt. JospehstraatOude garage, zou wat schoner kunnen.Laag.
WolvenhoekOudere garage, degelijk.
Den HaagPleinVrij nieuwe garage, oogt schoon en fris.Luchtverfrisser in het trappenhuis en muziek in de garage. Best ruim opgezet, maar hier en daar wat krappe plaatsen.
BijenkorfVolledig buiten, klein parkeerterrein. Veel verlichting.Klein, midden in het centrum. Laatste bordje had iets eerder gekund, bijna de winkelstraat ingereden.
MarkthofDoet onfris aan, pilaar midden in een laan. Kleine garage, wel zeer goed verlicht.Tarieven onduidelijk (met pen en papier geschreven), camera wordt ondersteund met een touwtje.
City ParkingWas in verbouwing. Zag er verouderd uit, geen belijningen en geen vakken.Vrij open, dus fris. Boven een tankstation.
Grote MarktLanggerekte nieuwe garage, overzichtelijk en uitgangen goed aangegeven, ruim, modern.Muziek in de garage, verder vele extra voorzieningen, voor € 1 ook een alcoholtest.
MuzenpleinVrij nieuwe garage, trappenhuis was iets donker, maar wel schoon.Scanner voor de avondingang was stuk.
Spui/CentrumIn hetzelfde ondergrondse deel als Turfmarkt en Stadhuis. Vrij nieuw.Weinig opvallende dingen, invalideplekken leken wel even groot als normale plekken. Verschil in tarief met Turfmarkt en Stadhuis.
Stadhuis/CentrumIn hetzelfde ondergrondse deel als Turfmarkt en Spui. Vrij nieuw.Oplettende bewaker, onderzoeker werd aangesproken wat hij aan het doen was. Lift direct het stadhuis in. Verder is het verschil in tarief met Spui en Turfmarkt opvallend.
TurfmarktIn hetzelfde ondergrondse deel als Stadhuis en Spui.Prima garage, weinig opvallende dingen, middenmoot.Er stonden grote draaiende machines in de garage die flink veel herrie maakten. Verder was de inrit verdeeld voor drie garages en allen hebben andere tarieven. Vreemd. Verder is de voetgangersingang vanaf de straat slecht zichtbaar.
NoordeindeIetwat verouderde garage, kan wel een likje verf gebruiken.In-en uitrit hetzelfde, vrij onoverzichtelijk. Hetzelfde geldt voor de op- en afritten in de garage. Naast een bank, dus makkelijk voor opladen chipknip.
DordrechtVeemarktGoede garage.
VisstraatSmoezelig.Smoezelig en wat slecht verlicht.
EindhovenHeuvel GalerieGoede, schone garage. Vele bordjes en direct onder het winkelcentrum.Chipknip oplader bij het kantoortje, veel betaalautomaten.
KennedypleinPrima garage, frisse oranje kleur, best goed onderhouden.IJzeren trappen maken veel herrie.
EnschedeVan HeekNieuw en netjes.
IrenePrima.Goede parkeerplaatsen voor minder validen.
GroningenCentrumZeer krappe parkeergarage. Ondoenlijk voor grote auto’s.Slecht wegdek.
HaarlemKampBeetje smoezig, mag wel een likje verf gebruiken.Striptekeningen op de muur leuk bedacht, maar verouderd. Vrij donker en de wegwijzers in de garage zijn onduidelijk.
HoutpleinGarage was in verbouwing, vandaar dat het soms wat rommelig en onoverzichtelijk was.Nieuwe delen (zoals de lift) zien er goed uit.
RaaksRedelijk moderne garage, wel twee kapotte deuren en dubieze plassen op de vloer.Ruim voldoende betaalautomaten.
HoofddorpVier MerenNieuwe gararage, ziet er goed en fris uit. Goede verlichting, duidelijk aangegeven waar je elektrische wagens kunt opladen.Duidelijk, bordjes ‘uitgang’ goed verlicht.
CentrumgarageFrisse garage, schoon, netjes, goed onderhouden.Schoon, bovenste dek open, dus dat zorgt ook voor veel frisse lucht.
LeeuwardenKlanderijOude, sombere garage.Slecht wegdek op de lanen.
HoeksterendOude, degelijke garage. Is grotendeels open, hierdoor veel zwerfvuil.Deels parkeerdak. Niet overdekt.
ZaailandGoede, moderne garage.Nog in aanbouw, daardoor wellicht viezer dan normaal.
MaastrichtPlein 1992Nieuwe garage zit er goed uitHoog. Goede luchtverversing, maar maakt veel lawaai.
VrijthofNieuwe garage, ziet er goed uit.Hoog. Muziek. Zeer goede luchtverversing.
MiddelburgGeereZiet er redelijk uit, maar erg verouderd.Hoog.
KousteensedijkZiet er goed uit.Hoog.
NijmegenKelfkensbosKeurige garage onder marktplein.Speciale parkeerplekken voor oplaadbare auto’s.
MariënburgRedelijke garage.Krap.
RotterdamLijnbaanRedelijke garage.Redelijk krap, maar wel centraal gelegen garage. Veel kauwgom op de grond, kleine parkeervlakken, verder redelijke garage.
BijenkorfRedelijke garage.De lift is erg langzaam, netjes en overzichtelijk. Weinig plekken per verdieping, veel omhoog aan het rijden.
BeurspleinRedelijk.Zeer smalle paadjes omhoog zonder bescherming aan de randen.
WestblaakMooie en nette garage.De lift is smoezelig.
WeenaEen rommelige garage.Erg kleine plekken en hele smalle ingang
PlazaPrima garage dicht bij station.Netjes, alleen onhandig geplaatste palen. Hierdoor moeilijk inparkeren. Je kan hier verse broodjes kopen.
GroothandelsgebouwGoede, overzichtelijke garage.Af en toe verwarrend met omhoog rijden.
WTC/v&d;Prima garage.
SchouwburgpleinPrima ruime garage.Inrit is moeilijk te vinden.
TilburgLouis BouwmeesterpleinDe garage is wat vreemd ingedeeld.Prima garage, erg ruim opgezet, verder netjes.
KoningspleinNieuwe garage, recht onder markt.Zeer netjes.
UtrechtParkeergarage Hoog Catharijne (Radboud)Garage werd verbouwd bij de ingang.Invalideplekken stonden beter aangegeven dan bij vele andere garages, ook duidelijke voetpaden.
KruisstraatKleine garage, gelijkvloers, donker, maar niet vies.Wel kantoortje bij ingang, maar lijkt zelden in gebruik.
PaardenveldGoed, alleen onduidelijk waar je naartoe moet wanneer je buiten komt.Chipknipoplader naast de betaalautomaat.
GalgenwaardDirect bij stadion en kantoren.Planten in de garage, maar die zorgen ook voor rommel. In de garage werd gewerkt, waarschijnlijk aan een lekkage.
GrifthoekFrisse gele kleur in hele garage, veel buitenlucht.Betaalautomaat zag er bijzonder oud uit.
La VieZiet er goed, strak uit, wel smal.Onduidelijke niveaus. De onderzoeker en een andere bezoeker waren beiden hun auto kwijt.
SpringwegMidden in het centrum, oogt fris.Drankautomaat was stuk, verder prima garage.
ZaanstadRozenhofKleine garage, lichtelijk verouderd, geen parkeersectoren (geen aanduiding als je geparkeerd hebt).
HermitageGoed, modern, je kunt ook je auto opladen, maar dat is niet heel duidelijk aangegeven.Schoonmaker bezig, roltrappen en een schoenpoetsapparaat in het kantoortje.
ZoetermeerAmsterdamsestraatGarage trilt af en toe, misschien door naast gelegen spoorlijn? Krap wanneer stijgers en dalers elkaar moeten passeren, niet alle verlichting was aan, maar daglicht deed veel goed.Betaalautomaat naast een prullenbak waardoor het daar stinkt.
LuxemburglaanLift kapot en de benummering van de verdiepingen was niet duidelijk in het trappenhuis.Relatief weinig betaalplekken.

P&R;

Wanneer gemeenten auto’s uit steden willen weren, dan moeten zij tenminste enkele alternatieven bieden. Een alternatief is een P&R-faciliteit; (Park&Ride;). Deze liggen doorgaans aan de rand van een stad en men kan hier gratis of tegen een gereduceerd tarief de auto parkeren. Vervolgens reist men met het openbaar vervoer of een shuttle naar de binnenstad.

P&R-faciliteiten; kunnen een goede manier zijn om mensen comfortabel naar de binnenstad te vervoeren. Het verdient ook de voorkeur om mensen een alternatief te bieden door de combinatie van de auto en openbaar vervoer, dan alleen maar de parkeertarieven opschroeven om de auto’s en daarmee de automobilisten uit de binnensteden te weren. P&R; kan daarmee een goede aanvulling zijn op de bereikbaarheid van de stad. Het mag echter niet ten koste gaan van parkeergelegenheden in de binnensteden.

15 van de 24 onderzochte steden hebben P&R.; Bij de meeste steden kan men gebruik maken van het reguliere openbaar vervoer. Soms kan men gratis parkeren, zoals in Rotterdam en Dordrecht. In enkele steden kan men gratis gebruik maken van het openbaar vervoer. Maastricht heeft drie ‘Park & Walk’-terreinen. Men loopt binnen 10 minuten naar het centrum.

StadTransferium/P&R;TariefHoe vaak shuttle/ov?
AlmerejaNormale ov-tariefNormale dienstregeling
Amersfoortnee
Amsterdamja€ 8,00 per dag, gratis ovNormale dienstregeling
Apeldoornnee
ArnhemJaNormale ov-tariefNormale dienstregeling
AssenJaOp zaterdag gratisAf en aan op zaterdag
BredaJaNormale ov-tariefNormale dienstregeling
Den Boschja€ 2,00 per dag, gratis ovPer 3-10 minuten
Den Haagja€ 2,00 / € 4,00 per keer voor vier personenNormale dienstregeling
DordrechtjaParkeren gratis, verder ov-tariefNormale dienstregeling
Eindhovennee
EnschedeJa€ 2,50 incl vijf personen met de bus4-6x per uur
GroningenJaParkeren gratis, € 5,00 voor vijf ov-kaarten5-6 x per uur
Haarlemnee
Hoofddorpnee
LeeuwardenJaParkeren gratis, busrit € 2,00 voor max. vijf personen retour4-6x per uur
Maastricht3x Park & Walk€ 7,00 per dag10 minuten lopen naar centrum
Middelburgnee
Nijmegenja€ 4,00 inclusief vier buskaartjesNormale dienstregeling
RotterdamjaParkeren gratisNormale dienstregeling
TilburgNee
UtrechtJa€ 4,50 per dag inclusief ov-retourNormale dienstregeling
Zaanstadnee
Zoetermeernee

Straatparkeren

Consumenten die snel iets willen kopen bij een kiosk, een bakker, bloemist of slager parkeren vaak even vlug op straat. De tarieven om op straat te parkeren blijven echter stijgen. Winkeliers die het moeten hebben van mensen die kort een boodschap doen, zijn hiervan de dupe. De tarieven van het straatparkeren in dit onderzoek zijn de tarieven in het centrum van steden.

Gemeenten zouden vaker gebruik moeten maken van blauwe zones om de doorstroom in de binnensteden op gang te houden. In de blauwe zone kan een consument door middel van de parkeerschijf bijvoorbeeld een half uur of twee uur gratis parkeren. Hierdoor blijven parkeerplekken niet eeuwig bezet en is het niet nodig om betaald parkeren in te voeren. Ook progressieve parkeertarieven kunnen er voor zorgen dat ‘langparkeren’ tegen wordt gegaan. Het eerste half uur parkeren kost dan bijvoorbeeld € 0,10 en daarna loopt het tarief op. Opvallend is ook dat bij veel parkeerautomaten op straat niet gepind kan worden; slechts in drie steden kan op straat met de pinpas worden betaald.

Vaak zijn de tarieven op straat gekoppeld aan de tarieven in de parkeergarages; op straat is het parkeren duurder dan in de garage. Dit heeft onder andere tot gevolg dat wanneer de gemeente besluit de tarieven voor straatparkeren te verhogen, de particuliere parkeergarages hun tarieven mee laten stijgen.

13 van de 24 steden hebben in 2012 een hoger tarief dan in 2011. In Eindhoven is de prijs met 20% gestegen: van € 2,50 naar € 3,00 per uur. Daar komt nog een ‘mobiliteitstoeslag’ per transactie bij van € 0,20. Dus per keer dat je parkeert betaal je die € 0,20 bovenop het normale tarief. Nijmegen heeft een progressief tarief; elk uur dat je parkeert wordt per uur duurder. Dat is goed voor de doorstroming, maar al in het tweede uur een tarief van € 3,35 is wel erg hoog.

Ten opzichte van 2010 hebben 80% (19 van de 24) van de onderzochte steden de parkeertarieven op straat verhoogd. Veel winkelgebieden hebben te maken met een teruglopend aantal bezoekers. Detailhandel Nederland pleit voor het bevriezen van de parkeertarieven, zodat potentiële bezoekers van de binnenstad niet worden weggejaagd. Wanneer de bezoekers wegblijven, ontstaat er op den duur leegstand. Door leegstaande winkelpanden in de binnensteden gaat de leefbaarheid in die gebieden achteruit.

StadTarief 2012Tarief 2011Tarief 2010Gratis parkeren?muntbriefpinchipcredit cardmobiele telefoon
Almere€ 2,40€ 2,30€ 2,18neexxx
Amersfoort€ 2,40€ 2,30€ 2,30neexx
Amsterdam€ 5,00€ 5,00€ 5,00neexxxxx
Apeldoorn€ 2,22 / € 2,83*€ 2,16 / € 2,76€ 2,75neexx
Arnhem€ 2,60€ 2,50€ 2,40neexxx
Assen€ 1,50€ 1,50€ 1,50neex
Breda€ 2€ 1,90€ 1,90neexx
Den Bosch€ 2,50€ 2,50€ 2,20neexxx
Den Haag€ 2,70€ 2,60€ 2,40neexxx
Dordrecht€ 2,50€ 2,20€ 2,20neexx
Eindhoven€ 3,00 per uur + mobiliteitstoeslag van € 0,202,5€ 2,00neexx
Enschede€ 2,30€ 2,20€ 2,10neexxxx
Groningen€ 2,20€ 2,20€ 2,00neexx
Haarlem€ 2,75€ 2,65€ 2,55neexxx
Hoofddorp€ 1,23 / € 4,11 **€ 1,23 / € 4,11 **€ 1,23 / € 4,11 **neexx
Leeuwarden€ 2,50€ 2,40€ 2,40neexxx
Maastricht€ 2,60€ 2,60€ 2,60neexx
Middelburg€ 2,00€ 2,00€ 1,80neexx
Nijmegen€ 2,35 / € 3,35 ***€ 1,75€ 1,70neexxxx
Rotterdam€ 3€ 3,00€ 3,00neexxx
Tilburg€ 2,20€ 2,20€ 2,10neexx
Utrecht€ 4,26€ 4,18€ 4,10neexxx
Zaanstad€ 2,00€ 2,00€ 1,75neexx
Zoetermeer€ 1,24€ 1,24€ 1,20neexx
* Tarief doordeweeks / tarief op zaterdag
** De gemeente Haarlemmermeer heeft een progressief parkeertarief van € 1,23 per uur (eerste uur) tot € 18,60 voor zes uur parkeren
*** Het eerste uur kost € 2,35. Elk volgend uur kost € 3,35

Aanbevelingen

Betalen per minuut

Een consument moet alleen betalen voor de parkeertijd die daadwerkelijk wordt gebruikt. Het is onredelijk om voor twee uur parkeren te moeten betalen wanneer één uur en één minuut wordt geparkeerd. De consument betaalt nu door per uur af te rekenen 20% teveel. In enkele parkeergarages kan het al, andere gemeenten en parkeergarages moeten dit goede voorbeeld volgen. De tarieven mogen niet stijgen bij het betalen per minuut.

Bevries of verlaag de parkeertarieven

Gemeenten moeten de komende jaren veel bezuinigen. De parkeeropbrengsten moeten niet worden gebruikt om gaten in de begroting te dichten. Als de consument de binnenstad gaat mijden, dan gaat dat uiteindelijk ten koste van de leefbaarheid van de stad. Op langere termijn kost dit de gemeente ook geld. Wanneer gratis parkeren niet mogelijk is, dan moeten de tarieven op zijn minst verlaagd of bevroren worden.

Voer blauwe zones in

Een vaak gebruikt argument voor het invoeren van betaald parkeren, is dat anders de parkeerplaatsen worden misbruikt door mensen die ergens hun auto willen stallen. Wanneer gratis parkeren niet mogelijk blijkt te zijn, kan dit probleem echter vrij eenvoudig worden opgelost door middel van de blauwe zone. In de blauwe zone kan een consument door middel van de parkeerschijf bijvoorbeeld een half uur of twee uur gratis parkeren. Hierdoor blijven parkeerplekken niet eindeloos bezet en is het niet nodig om betaald parkeren in te voeren. Een alternatief is een stop&shop-zone; waar bijvoorbeeld een half uur voor € 0,10 kan worden geparkeerd, of een progressief parkeertarief.

 

Investeer opbrengsten in bereikbaarheid

Het geld dat door gemeenten wordt verdiend met parkeren, moet worden geïnvesteerd in de bereikbaarheid van winkelcentra, parkeren en de binnenstad. Nu zijn de inkomsten vaak niet terug te vinden op de begroting. Het geld wordt niet aangewend voor extra investeringen in de bereikbaarheid van winkels, maar komt in de algemene middelen van de gemeente terecht. Hierdoor dreigt het parkeren als ‘melkkoe’ gebruikt te worden.

Verruim de parkeernormen

Om auto’s uit de binnenstad te weren, worden door gemeenten vaak krappe parkeernormen voor aan te leggen parkeerplaatsen bij nieuwbouw gehanteerd. Mede hierdoor zijn er te weinig parkeerplaatsen. Deze normen moeten worden verruimd, zodat er een realistisch aantal parkeerplaatsen in een winkelgebied zijn.

Accepteer verschillende betaalmiddelen

Consumenten moeten met alle normale betaalmiddelen bij de betaalautomaten kunnen afrekenen. In veel garages kan niet worden gepind, terwijl dit juist een handig en veilig betaalmiddel is. Hiermee wordt het ook makkelijker voor parkeergarages om betalen per minuut in te voeren.

Verbeter de bewegwijzering

Vanaf de snelweg moet de consument door middel van een goed verwijssysteem het centrum van de stad kunnen vinden. Na binnenkomst in de stad moet ook duidelijk worden aangegeven hoe de consument bij een parkeergelegenheid van het winkelgebied kan komen en hoeveel plekken er nog vrij zijn. Als er slecht wordt verwezen naar parkeergelegenheden, dan mijdt de consument het winkelgebied.

Schone en veilige garages

Parkeergarages zijn het visitekaartje van een winkelgebied. Daarom moeten parkeergarages veilig en schoon zijn. Bewakingscamera’s moeten zichtbaar zijn opgehangen en er is een medewerker aanwezig. Vieze en donkere garages maken een onprettige en onveilige indruk. Daarom moet er regelmatig worden schoongemaakt.

 

Beste parkeergarage

Voor de Nationale Parkeertest 2012 zijn 75 parkeergarages in 24 Nederlandse steden bezocht. De garages zijn beoordeeld op de tarieven, service, bereikbaarheid en veiligheid. Belangrijk in deze test is hoe de bezoeker van een stad het parkeren ervaart. De onderzoeker heeft dan ook vanuit een consumentenperspectief de parkeergarages bezocht.

De terechte winnaar van dit jaar scoort op verschillende onderdelen van deze test goed. Zo is de garage schoon, netjes onderhouden en veilig. Daarom is het een prettige plek om je auto te parkeren. Belangrijk is ook dat deze parkeergarage zich midden in het bruisende centrum van Amsterdam bevindt. Het vergroot daarmee de bereikbaarheid van de winkels. Verder kent de parkeergarage meerdere uitgangen, die in de parkeergarage duidelijk zijn aangegeven. Op deze manier kan de consument beter kiezen in welke winkelstraat hij wil beginnen met winkelen. Er hangen camera’s en er zijn verschillende medewerkers aanwezig, waardoor het ook veilig aanvoelt. Met vragen kan de consument terecht bij het parkeerservicekantoor van deze parkeergarage.

Bovenal heeft de gemeente Amsterdam in deze parkeergarage het tarief en de tijdseenheid aangepast. In plaats van € 4,00 per uur, geldt er nu een tarief van € 0,50 per 8 minuten. Omgerekend komt het uurtarief daarmee op € 3,75 en daarmee is deze garage de enige in de test waarvan het uurtarief is gedaald. Ook de aangepaste tijdseenheid geeft de bezoeker een eerlijk parkeertarief; in plaats van € 8,00 voor één uur en één minuut betaal je nu voor diezelfde tijd € 4,25. In deze garage kan men betalen met pin, contant geld, chip en creditcard.

Andere garages in de buurt zijn met een uurtarief tussen de € 4,80 en € 5,00 significant duurder.

Steeds meer parkeergarages passen wel de tijdseenheden aan, maar dan zijn het eigenlijk verkapte tariefverhogingen; bijvoorbeeld € 4,00 per 54 minuten waar het vroeger € 4,00 per uur was.

Stadhuis-Muziektheater in Amsterdam geeft echter het goede voorbeeld. Bezoekers moeten makkelijk bij de winkelgebieden kunnen komen, ook met de auto. Detailhandel Nederland pleit ervoor dat andere gemeenten en parkeergarages dit voorbeeld volgen en parkeren per minuut invoeren, zodat de consument krijgt waar hij voor betaalt. Kortom, eerlijke en transparante tarieven. Betalen per 8 minuten in plaats van per uur is een belangrijke stap in de goede richting, betalen per minuut is echter het doel en het eerlijkst.

Parkeergarage Koningsplein in Tilburg verdient een positieve vermelding. Het starttarief is € 0,50 en daarna betaal je per € 0,10 oftewel per ongeveer 4 minuten. Het is verder een prettige en schone garage. Er kan echter niet met pin worden betaald.

Disclaimer

Aansprakelijkheid

De Nationale Parkeertest 2012 van Detailhandel Nederland bevat informatie die met de meeste zorgvuldigheid is samengesteld en wordt onderhouden. Desondanks kan Detailhandel Nederland geen garantie geven dat de beschikbare informatie volledig en/of juist is. Detailhandel Nederland aanvaardt dan ook geen aansprakelijkheid voor de eventuele gevolgen, zoals schade of gederfde winst op welke wijze dan ook als gevolg van het gebruik, het vertrouwen op of acties ondernomen naar aanleiding van informatie op deze site.

Massale stijgingen parkeertarieven binnensteden

Previous article

Veelgestelde vragen over afrekenen met winkeldieven

Next article

You may also like

More in Parkeren